Les càtedres d'Anàlisis i Prospectiva de l'Audiovisual de la Universitat de València (UV) i la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) han col·laborat en la publicació de la guia «Intel·ligència artificial per a la docència en comunicació. Eines i orientacions per a un ús responsable», elaborada amb el suport del Consell Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV). El manual ha sigut realitzat per Lorena Cano Orón, de la Universitat de València; Irene Liberia Vayà, de la Universitat de Sevilla; i Amparo López Meri, de la Universitat Jaume I.
El document ofereix un recorregut pels principals reptes, oportunitats i aplicacions pedagògiques que planteja la intel·ligència artificial en l'educació superior, especialment en l'àmbit de la comunicació. «L'objectiu és compartir en obert i de manera estructurada les reflexions, metodologies i tasques amb IA que ja estem desenvolupant en graus de Comunicació, i que més col·legues puguen aprofitar aquests recursos docents» destaca la professora de l'UJI Amparo López Meri.
Per a això, la publicació s'estructura en sis blocs que aborden des dels usos actuals de la IA per part d'estudiants i docents, les eines per a la fase documental de la preparació docent i la creació de materials i proves d'avaluació, la transparència en l'ús de la IA a l'aula, la seua implementació a l'aula i la detecció de l'ús fraudulent de la IA, amb estratègies per a identificar possibles plagis o usos inadequats d'eines generatives. «La guia se sustenta en un enfocament pràctic que permet una aproximació senzilla i ràpida a l'ús docent de la IA, amb recomanacions, tutorials, rúbriques i fins i tot fitxes de pràctiques per a desenvolupar exercicis amb IA en classe» afig López Meri.
Amb aquesta publicació, les càtedres d'Anàlisis i Prospectiva de l'Audiovisual de la UV i l'UJI, juntament amb el CACV, reforcen el seu compromís amb la formació ètica i crítica en intel·ligència artificial aplicada a la comunicació. La guia busca equilibrar la innovació tecnològica amb la reflexió pedagògica, i proporcionar eines que ajuden el professorat a integrar la IA a l'aula sense perdre el rigor acadèmic ni l'autonomia intel·lectual.