30/05/2023 | SCP

En el marc de la XXI Conferència Internacional de l'Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya (APTE), celebrada al Parc Científic i Tecnològic de Tenerife Tecnològica (PCTT), Espaitec ha sigut reconegut com el parc més actiu en la Xarxa de Tècnics de l'Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya (APTE) en 2022, per segon any consecutiu, premi compartit amb el Parc Científic i Tecnològic d'Extremadura (FUNDECYT-PCTEx), per la seua gran implicació i proactivitat en totes les iniciatives liderades i fomentades per la institució nacional.

Els projectes que s'han impulsat des de la Xarxa de Tècnics d'APTE durant 2022 i, en els quals Espaitec ha col·laborat activament, han sigut, entre altres, l'agermanament entre parcs associats per a afavorir les sinergies entre les empreses vinculades als ecosistemes tecnològics; contribució en les sessions periòdiques formatives; presentació de pràctica innovadora d'Espaitec; participació en el programa Ciència i Tecnologia en Femení; participació en la plataforma espanyola de tecnologies disruptives Disruptive; i trobades B2B entre empreses vinculades als parcs o amb les mateixes gestores. Cal destacar que Espaitec també va ser reconegut en 2019 com el parc més actiu en la Xarxa de Tècnics d'APTE.

Espaitec en la XXI Conferència Internacional d'APTE
En la XXI Conferència Internacional d’APTE s'ha abordat el paper actiu que han d'assumir els parcs científics i tecnològics nacionals per a continuar aportant valor a l'ecosistema d'innovació estatal.

Durant l'esdeveniment, Juan Antonio Bertolín, director d'Espaitec i gerent de la Fundació General de la Universitat Jaume I, va presentar un dels projectes emblemàtics del parc, dirigit principalment a la comunitat universitària, com és el livinglab d'Espaitec, UJI.>LAB, i el seu  FabLab per a implementar prototips, iniciatives finançades per l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

En l'esdeveniment internacional ha tingut especial rellevància el desenvolupament de la intel·ligència artificial (IA) i el nou paradigma laboral que actualment s'està implementant. En aquest sentit, Marta Senent, doctora en Humanitats per l'UJI, fundadora i COO de Next AI, va presentar Adagio, un programari d'intel·ligència artificial creat per a ajudar a les persones amb diversitat funcional amb problemes per a comunicar-se mitjançant la parla. Aquesta iniciativa va sorgir en UJI Emprèn OnSocial, el programa d'emprenedoria social i sostenible de la Universitat Jaume I.

Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya
L'Associació de Parcs Científics i Tecnològics d’Espanya és una associació sense ànim de lucre, de la qual Espaitec forma part des de 2007, l'objectiu principal del qual és col·laborar, mitjançant la potenciació i difusió dels parcs científics i tecnològics, a la renovació i diversificació de l'activitat productiva, al progrés tecnològic i al desenvolupament econòmic. La seu de l'entitat està situada al Màlaga TechPark i es va crear en 1989 pels gerents dels sis primers parcs que van sorgir a Espanya. APTE és membre associat de l'Associació Internacional de Parcs Científics i Tecnològics i Àrees d'Innovació (IASP).

APTE compta amb 58 parcs membres repartits per tota la geografia espanyola, 50 d'ells són parcs socis, és a dir, plenament operatius, set són parcs col·laboradors, i finalment, hi ha un soci d'honor. Cal destacar, que hi ha 22 parcs que estan promoguts per universitats, col·laborant intensament tots ells amb universitats espanyoles. Aquests parcs albergaven a la fi de 2021 a 8.145 empreses i institucions que van facturar 28.004 milions d'euros. Aquestes empreses proporcionen ocupació a 189.039 persones, de les quals 38.223 es dediquen a tasques d'R+D.