Fundación LAB Mediterráneo i la Universitat Jaume I aposten per l'economia circular en un repte amb universitaris Més de 60 estudiants de l'UJI i una vintena d'empreses líders de la Comunitat Valenciana han compartit un matí de treball entorn d'un repte d'innovació sota el lema «Desafia el teu futur: Fes-ho circular»

26/04/2023 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Fundación LAB Mediterráneo, projecte impulsat per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), ha organitzat hui juntament amb la Universitat Jaume I (UJI) el repte «Desafia el teu futur: Fes-ho circular», amb l'objectiu d'establir diàleg entre els estudiants i les empreses, per a trobar solucions innovadores a reptes del futur i promoure la col·laboració entre el món acadèmic i empresarial.

Durant la jornada, celebrada a l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE), els participants han dissenyat un sistema de mesurament d'economia circular, i els seus corresponents indicadors, que permeta posar en valor la tasca realitzada per les empreses en aquest àmbit, amb el suport de mentors (professionals de diferents empreses).

En el repte han participat prop de 60 estudiants de diferents titulacions com: intel·ligència robòtica; direcció d'empreses; professorat; estudis internacionals en pau, conflictes i desenvolupament; finances i comptabilitat; administració d'empreses; sistemes intel·ligents; empresarials i dret; màrqueting; matemàtica computacional; dret; estudis interdisciplinaris de gènere; disseny industrial i desenvolupament de producte; economia; enginyeria mecànica; enginyeria informàtica; relacions laborals i recursos humans; tecnologies industrials i materials; publicitat i relacions públiques; economia i empresa; finances i comptabilitat i ciències de l'activitat física i de l'esport.

Per elaborar les seues solucions al repte, han comptat amb la col·laboració d'una vintena de mentors d'organitzacions com ara: Aquaservice, Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), CaixaBank, Familia Martínez/KM ZERO, GDES, Grupo Gimeno, Grupo Ubesol, Helados Estiu, Lanzadera, Logifruit, Next Al, Nunsys, Royo, S2 Grupo, Verne Technology Group i WeAddYou.

L'obertura de l'esdeveniment ha correspost, per part de l'UJI, al vicerector d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica de la Universitat Jaume I, David Cabedo, qui ha agraït a Fundació LAB la coorganització, juntament amb la Càtedra Increa de l'UJI, d'aquest repte.

A més, ha assenyalat que aquesta jornada forma part del programa UJI Challenge Innovació, un conjunt d'accions orientades a què els membres de la comunitat universitària aporten idees per a la resolució i superació dels reptes als quals s'enfronta la societat.

Per part de Fundació LAB Mediterráneo, Héctor Dominguis, vicepresident de la Fundación i CEO de GDES, ha remarcat l'objectiu d'aquesta jornada: generar connexions entre els empresaris i el talent que hi ha en les universitats.

Per a contextualitzar el repte plantejat als estudiants, Ignacio Bauset (Aquaservice), Guillermo Berlanga (Grupo Gimeno) i Héctor Dominguis (GDES) han compartit les experiències entorn a l'economia circular en les seues respectives empreses.

El director d'innovació d’Aquaservice, Ignacio Bauset, ha destacat que són «natius sostenibles» des de la seua fundació: «0 residus, 0 emissions i 100% carboni neutral».

Guillermo Berlanga, responsable d'Innovació en Grupo Gimeno, ha posat en valor la importància de l'economia circular per a la societat del futur i ha explicat el treball que fa la seua empresa en aquesta línia, per exemple, en gestió de residus o del cicle de l'aigua.

En la seua intervenció, Héctor Dominguis, CEO de GDES, ha remarcat la innovació i la tecnologia com a factors diferencials i ha recalcat que el seu objectiu en el sector de l'energia és contribuir «de manera significativa a què siga més sostenible, menys contaminant i més eficient».

Seguidament, Olga Brotón, directora de Materia Naranja, ha presentat el repte i la dinàmica apuntant que «ací estem per a millorar el món, per tant, és important que tinguem indicadors que ens ajuden a millorar-lo».

Al llarg del matí, els patrons de Fundación LAB Mediterráneo han interactuat amb els diferents equips d'estudiants, ajudant-los i orientant-los en la resolució del repte.

Els participants han estat organitzats en nou equips de treball que prenien el seu nom dels components principals de l'aire net: nitrogen, oxigen, diòxid de carboni, argó, heli, neó, criptó, xenó i ozó. Aquests equips han treballat el repte des de tres enfocaments diferents: l'impacte econòmic, social i mediambiental, cadascun resolt per tres equips.

Per a concloure la jornada, cada equip d'estudiants ha exposat públicament la seua proposta de valor relacionada amb l'economia circular.

Després de la deliberació del jurat, s'ha procedit al lliurament de premis i a la clausura, que ha donat pas a un còctel per a fomentar el networking entre els empresaris, estudiants i representants de la comunitat educativa.

Fundación LAB Mediterráneo

Fundación LAB Mediterráneo és un projecte que naix des d'AVE amb la missió de posicionar a la Comunitat Valenciana com un referent nacional i europeu en emprenedoria, innovació, tecnologia i investigació.

Per a aconseguir-ho, s'ha fixat cinc objectius: fomentar la creació i atracció de startups tecnològiques; treballar per a atraure empreses tecnològiques, nacionals i internacionals, perquè s'instal·len en la Comunitat Valenciana i creuen un «efecte tractor»; promoure el suport a empreses de sectors no tecnològics per a accelerar la seua transformació digital; contribuir a incrementar la inversió privada en R+D+i; i ajudar a potenciar la investigació.

El Patronat de la Fundació està integrat per les següents entitats: Aceitunas Cazorla, Aquaservice/Plug and Play, AVE, Baleària, Banco Sabadell, Boluda Corporación Marítima, CaixaBank, Dacsa Group, Familia Martínez/KM ZERO, GDES, Grupo AZA, Grupo Bertolín, Grupo Gimeno, Helados Estiu, Importaco, Lanzadera, Logifruit, Nunsys/inConcert, Royo/Invext, S2 Grupo, SPB/Cleanity, TIBA/Romeu, Verne Technology Group i ZEUS/Sesame.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions