21/02/2023 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i el CEO del Grupo Altadia, Vicente Bagán, han signat el conveni per a la creació de la nova Càtedra Altadia del Coneixement Ceràmic, amb l'objectiu de fomentar la docència, la investigació, la difusió del coneixement i la innovació en l'àmbit de la tecnologia ceràmica.

La Càtedra Altadia del Coneixement Ceràmic sorgeix de la necessitat de contribuir de manera decidida a preservar els coneixements atresorats al llarg dels últims 40 anys de trajectòria, coincidint amb els diferents canvis tecnològics patits pel sector. En aquest sentit, la nova Càtedra col·laborarà estretament amb el Màster de Tecnologia Ceràmica de l'UJI, i preservarà els coneixements en aquest àmbit mitjançant la publicació d'una Enciclopèdia en Tecnologia Ceràmica que reculla tant els coneixements bàsics com les últimes novetats incorporades al sector.

D'altra banda, pretén impulsar decididament la generació de nous coneixements a conseqüència dels continus avanços que es realitzen en el sector, amb una decidida aposta per la cultura de la innovació i la sostenibilitat.

Entre els objectius específics de la Càtedra destaquen identificar activitats d'interés comú per a l'empresa i la Universitat Jaume I, participar en activitats de caràcter acadèmic i de divulgació, impulsar accions de dinamització que milloren l'atracció de talent al sector ceràmic i propiciar projectes relacionats amb la innovació vinculats al sector ceràmic en tots els seus àmbits. Per a això, la Càtedra organitzarà xarrades d'orientació a estudiants, tallers pràctics amb la participació de professionals de renom i visites a les instal·lacions de les empreses del Grupo Altadia. A més, té prevista la creació i manteniment d'un Observatori que monitore informació sobre el sector, la realització de jornades de divulgació de la ceràmica i un concurs anual d'idees innovadores.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha subratllat que aquesta Càtedra «reforçarà la difusió sistemàtica del coneixement generat entorn del sector ceràmic, en el qual la innovació juga un paper essencial per al seu desenvolupament, i d'aquesta manera també potenciem la vocació de divulgació científica de la Universitat». A més, Alcón ha destacat que aquesta Càtedra «compleix l'objectiu d'acostar a la societat, especialment en aquest cas al teixit productiu, la investigació que es desenvolupa en la universitat i la seua contribució al desenvolupament d'un sector en el nostre entorn com és el ceràmic».

Per la seua part Vicente Bagán ha recordat que la relació amb la Universitat Jaume I es remunta a la seua creació amb els primers estudis a Castelló de l'especialitat de Química Tècnica o Química Industrial de la Llicenciatura en Químiques. «Per això, estem molt orgullosos de posar en marxa la nostra primera càtedra universitària a l'UJI. Amb ella, volem retornar una part del que la Universitat ens ha aportat al llarg dels anys a través del talent de molts dels nostres empleats formats en aquesta institució, i reafirmar el nostre compromís i el de totes i cadascuna de les empreses que conformen el Grupo Altadia amb la labor docent i investigadora», ha destacat. «Des del Grupo Altadia volem contribuir al desenvolupament del teixit social i econòmic de Castelló aportant la nostra experiència i coneixement, de més de 40 anys, en el camp de la innovació dins del sector ceràmic. Ens sentim il·lusionats amb aquest projecte i estem segurs que amb el temps veurem resultats en benefici de tota la comunitat», ha afegit.

Finalment, el director de la nova Càtedra Altadia del Coneixement Ceràmic i catedràtic d'Enginyeria Química de l'UJI, Arnaldo Moreno, ha manifestat que «la creació de la Càtedra suposa una magnífica notícia per a tots aquells que hem desenvolupat i continuem desenvolupant la nostra activitat investigadora en l'àmbit de la tecnologia ceràmica. S'ha generat un corpus de coneixement que, ara com ara, no es troba reflectit de manera sistemàtica en la literatura científica i aquesta Càtedra ens dona la possibilitat de poder ordenar-ho i transmetre-ho a les futures generacions d'investigadors i tècnics». «És aquesta, a més, una acció pionera no sols en l'àmbit espanyol sinó també internacional, per la qual cosa contribuirà a difondre més enllà de les nostres fronteres l'elevat coneixement en Tecnologia Ceràmica existent en la nostra Universitat i en la nostra indústria», ha puntualitzat.

A la signatura del conveni també han assistit el vicerector d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo; el director de la Càtedra, Arnaldo Moreno; el membre del comité de direcció del Grupo Altadia, Antonio Blasco, i Paco Negre, assessor i col·laborador de la Càtedra.

Fotografies