03/10/2022 | SCP

La quarta sessió del seminari web «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI. Impulsar l’educomunicació des dels sectors professionals de la comunicació», organitzada per la Càtedra RTVE de la Universitat Jaume I, s'ha acostat al sector de la comunicació publicitària de la mà del president del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de la Comunitat Valenciana, Juanvi Falcó, i de la presidenta de l'Associació d'Agències de Publicitat de la Comunitat Valenciana (ComunitAD), Ana Niño, en un debat al qual han assistit més de 45 persones i que ha estat moderat per la professora titular d'universitat de Comunicació Audiovisual i Publicitat Lorena López Font.

En la trobada, Font i Niño han coincidit a destacar la rellevància econòmica i social que té la comunicació publicitària i la importància que aquesta es comprenga i s'analitze des d'un pensament crític i responsable per part de tota la societat. Així, Niño ha destacat que «educar en sentit crític i saber interpretar adequadament els missatges de la comunicació publicitària és fonamental per a la nostra llibertat com a ciutadans», al mateix temps que ha indicat que l'educació en comunicació no és només una necessitat entre els més joves, sinó que «és un problema transgeneracional». Per la seua part, Font ha apuntat que «és necessari desenvolupar assignatures que ajuden a aquest pensament crític», al mateix temps que ha reivindicat que «les plataformes socials tenen també una gran responsabilitat en aquest camp».

En la seua intervenció, el president del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de la CV ha apel·lat a la importància de la regulació de la comunicació publicitària i a exercir-la des del respecte a les normes. En aquest sentit, ha advertit dels riscos dels influenciadors que es desenvolupen en les xarxes socials, que a vegades no distingeixen clarament els límits de l'ètica en la comunicació publicitària i que representen un intrusisme perillós. Per la seua part, la presidenta de ComunitAD ha recordat que el sector de la publicitat és un dels més autoregulats i que «no pot haver-hi una bona creativitat sense ètica», però que també és important que la societat, com a consumidora dels missatges, sàpiga descodificar-los adequadament i, sobretot, estar alerta davant possibles comportaments irregulars.

Finalment, els ponents han coincidit també en la importància de treballar conjuntament tot el sector per a abordar la problemàtica de l’educomunicació, de manera que es puga donar una resposta conjunta des dels mitjans de comunicació i des de la publicitat a una manca formativa que afecta tota la societat i que s'ha vist especialment aguditzada per la velocitat amb la qual es desenvolupen els canvis en el sector, sobretot per la digitalització. En aquest sentit, Niño ha apuntat que la pressió de la transformació professional «és tan vertiginosa que tot canvia en un any i mig».

La cinquena sessió del seminari web «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI. Impulsar l’educomunicació des dels sectors professionals de la comunicació», que organitza la Càtedra RTVE-UJI de Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica, se celebrarà el dijous 13 d'octubre de 2022, entre les 16 i les 17.30 h, en l'enllaç https://meet.google.com/ngm-hfvs-nna. En aquesta ocasió, la Càtedra RTVE de l'UJI comptarà amb la presència de Lluis Lizarán, president d'ATRAU, Associació de Treballadors de l’Audiovisual, i Giovanna Ribes, presidenta de PAV, Productors Audiovisuals Valencians, en una sessió que estarà moderada pel professor de la Universitat Jaume I Antonio Loriguillo López.