29/09/2022 | SCP

La tercera sessió del seminari web «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI. Impulsar l’educomunicació des dels sectors professionals de la comunicació», organitzada per la Càtedra RTVE de la Universitat Jaume I, ha servit per a posar de manifest la importància de la formació permanent com a estratègia per a desenvolupar l'educació mediàtica, tal com van coincidir ahir a assenyalar la directora territorial de Comunicació i Relacions Externes de Quirón Salud en la Comunitat Valenciana i vicepresidenta de l'Associació de Directius de Comunicació de la Comunitat Valenciana i Múrcia (Dircom), Rosa Ruiz Aragonés, i el director regional de Comunicació, Sostenibilitat i Relacions Institucionals d'El Corte Inglés a la Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia i vicepresident també de Dircom CV, Pau Pérez Rico. Tots dos van insistir en la necessitat de mantenir una formació actualitzada en tot moment, ja que els coneixements adquirits en un moment determinat no són suficients al llarg de tota la vida professional, sobretot davant un escenari tan canviant com l'actual i en el qual la digitalització introdueix cada vegada més elements de canvi, segons han assenyalat Ruiz i Pérez Rico, que han participat en una sessió a la qual han assistit més de 40 persones i que ha sigut moderada pel coordinador del Màster en Noves Tendències i Processos d'Innovació en Comunicació Francisco Fernández Beltrán.

En la seua intervenció, Pau Pérez Rico ha fet referència a la importància del treball dels periodistes i a la transcendència social i política de la seua labor, que queda recollida en el marc normatiu de la Constitució, que consagra el dret a la informació i a la llibertat d'expressió. Així mateix, ha assenyalat la necessitat de contribuir a un espai mediàtic consolidat i ha advertit dels riscos de les xarxes socials, que «han vulgaritzat el treball dels periodistes» en suplantar-se la seua funció per algunes persones que no són professionals.

Per part seua, Rosa Ruiz ha destacat la labor que es duu a terme des de l'associació professional Dircom per a promoure la comunicació empresarial i institucional i ha afirmat que «la bona comunicació és cuidar la paraula i que, com apunta la professora Adela Cortina, el missatge siga intel·ligible, veraç, vertader i just», de manera que si es compleixen aqueixes premisses la comunicació pot contribuir a construir una millor societat. En aquest sentit, ha apel·lat a una aliança entre dircoms i mitjans de comunicació per a, des d'un compromís ètic dels dos col·lectius, promoure la bona comunicació.

Tant Ruiz com Pérez Rico han coincidit que, malgrat la situació canviant i a vegades de crisi dels mitjans de comunicació, aquests continuen tenint un paper fonamental en l'ecosistema comunicatiu i que la seua labor és molt important per a poder estructurar el coneixement davant la sobreabundància d'informació en què viuen les societats actuals.

La quarta sessió del seminari web «Diàlegs sobre comunicació i educació en el segle XXI. Impulsar l’educomunicació des dels sectors professionals de la comunicació», que organitza la Càtedra RTVE-UJI de Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica, se celebrarà el dijous 29 de setembre de 2022, entre les 16 i les 17.30 h, en l'enllaç https://meet.google.com/ngm-hfvs-nna. En aquesta ocasió, la Càtedra RTVE de l'UJI comptarà amb la presència d'Ana Niño, presidenta de ComunitAD, Associació d'Empreses de Comunicació Publicitària de la Comunitat Valenciana, i amb Juanvi Falcó, president del Col·legi Oficial de Publicitaris de la Comunitat Valenciana, en una sessió que estarà moderada per Lorena López Font, professora titular de Comunicació de la Universitat Jaume I.