El president de Crue afirma que l'impuls de la formació permanent és una necessitat per a les persones i una oportunitat per a les universitats

18/07/2022 | SCP

El president de Crue Universitats Espanyoles i rector de la Universitat Carlos III de Madrid, Juan Romo, ha subratllat durant l'acte d'inauguració del curs d'estiu «La universitat i la formació permanent» organitzat conjuntament amb la Universitat Jaume I, que l'impuls d'aquesta modalitat d'ensenyament respon a una «necessitat» de les persones i suposa una «oportunitat» perquè les institucions universitàries valoren el seu paper com a «principal espai d'oportunitats» per a la ciutadania. El president de Crue ha estat acompanyat en aquest acte pel ministre d'Universitats, Joan Subirats; la vocal del Comitè Permanent de Crue i rectora de l'UJI, Eva Alcón; la secretària autonòmica d'universitats i investigació, Carmen Bevià, i l'alcaldessa de Benicàssim, Susana Marqués.

En la seua intervenció, Romo ha destacat que la «capacitat d'adaptació de la universitat» li ha permès «convertir-se en una de les institucions més antigues de la humanitat» i que «la realitat extraordinàriament canviant que vivim obliga les persones a actualitzar contínuament la seua formació». En aquest sentit, ha afirmat que «facilitar el retorn a l'aprenentatge és una obligació de les institucions i ha remarcat «el compromís de les universitats amb la societat» en aqueix aspecte.

El president de Crue, Juan Romo, ha explicat que l'adquisició de coneixement o competències puntuals molt especialitzades, per a l'accés a un ús d'alta qualificació o la promoció laboral, pot realitzar-se en les universitats. Per a això, ha precisat que és necessari «flexibilitzar, obrir i actualitzar l'oferta» amb la introducció de microcredencials que permeten el disseny de «sendes personalitzades i a mida dels qui opten per continuar formant-se».

La rectora de l'UJI i vocal del comitè permanent de Crue, Eva Alcón, ha destacat que «la formació universitària no es pot acabar en els estudis de grau, màster o doctorat, sinó que s'ha d'estendre a la formació permanent en un sentit ampli. Hem de trencar amb l'estereotip que a la universitat sols s'assisteix quan s'és jove». Segons ha exposat Alcón, «la societat del coneixement i les transformacions socials profundes que vivim exigeixen un aprenentatge al llarg de la vida; una formació que permeta donar resposta a nous perfils professionals, al reciclatge professional, o a la necessitat d'adquirir competències transversals o promoure la innovació social».

Per part seua, el ministre d'Universitats, Joan Subirats, ha subratllat que és necessari «trencar amb la idea tradicional que hi ha un moment per a l'educació, un altre per al treball i un altre per al repòs, com si la primera etapa de formació servira per a tota la vida». En aquest sentit ha insistit que cal «adaptar-se a una realitat canviant» i és una «exigència democràtica» garantir aquesta formació permanent a la ciutadania i facilitar el seu accés perquè no siga «motiu d'exclusió i desigualtat». Per aquest motiu, ha reiterat que ha d'existir «una universitat per a totes les edats».

Després de la inauguració, Subirats ha pronunciat una conferència amb el títol «Una universitat per a totes les edats». El curs comptarà durant dos dies amb la participació de nombrosos experts i responsables institucionals en diverses taules redones, totes moderades per rectors i rectores, i en les quals es debatrà sobre la formació permanent en l'agenda de l'educació superior a Espanya, la visió des de les institucions, bones pràctiques en matèria de formació permanent, polítiques europees i captació de talent i visió internacional. Finalment, el dijous 16, abans de la cloenda, el secretari general d'Universitats, José Manuel Pingarrón, pronunciarà la conferència «La funció social de les universitats: reptes i prioritats davant del canvi generacional».