Eva Alcón apel·la a un acord social per a enfortir la universitat pública com a bé essencial davant un món en constant canvi

10/06/2022 | SCP

Eva Alcón ha pres possessió com a rectora de la Universitat Jaume I, juntament amb la resta de membres del nou Consell de Direcció, en un acte que ha estat presidit pel president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i que ha tingut lloc avui dijous 9 de juny al Paranimf de la Universitat. A l'acte també han assistit la consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Josefina Bueno, i els rectors i rectores de les universitats públiques valencianes, entre d'altres.

Durant la seua intervenció, Eva Alcón ha destacat que torna a assumir el càrrec de rectora de l’UJI «convençuda que tenim marge per a impulsar, des de la universitat, els canvis que necessitem com a societat. I a més, amb la certesa que la millor manera d’aconseguir-ho és amb el compromís de sumar dins i fora de la comunitat universitària». En aquest sentit, ha prioritzat l’aposta per una formació integral i d’alt valor per a l’estudiantat amb una oferta acadèmica actualitzada i amb nous models docents, per  a acostar els resultats de la recerca a la societat establint sinergies amb l’entorn i per a millorar les condicions laborals i mitigar la precarietat d’alguns col·lectius. «Per a avançar en aquestes línies de millora i superació, hem elaborat un full de ruta de més de 140 accions», ha subratllat la rectora.

D’altra banda, Alcón ha assenyalat la importància de la fortalesa institucional aconseguida per l’UJI durant més de tres dècades fent universitat, «molt necessària en un context on les universitats hem de desenvolupar un paper rellevant per a avançar en una transformació social responsable». D’aquesta manera, «avui més que mai necessitem un acord social per a enfortir la universitat pública com a bé essencial davant un món en constant canvi», ha afirmat la rectora, qui ha recordat que la Unesco apunta que les universitats han d’assumir més quotes de responsabilitat davant desafiaments com el canvi climàtic, la persistència dels conflictes armats, l’augment de la pobresa, les desigualtats econòmiques i de gènere i el declivi de la democràcia.

Finalment, la rectora ha tornat a reivindicar un nou model de finançament universitari. «Ho reivindiquem per necessitat, per a garantir la sostenibilitat de les universitats públiques, que encara rebem una inversió inferior a la de fa una dècada, però també per oportunitat», ha manifestat. «La formació, la investigació i la innovació són claus per a respondre als reptes ambientals, socials i econòmics que afrontem», ha conclòs.

Per la seua part, el president de la Generalitat Valenciana ha anunciat l’acord entre Conselleria, la Societat de Projectes Temàtics i l’UJI per a instal·lar a Espaitec la seu de «Districte Digital» a Castelló amb una inversió de sis milions d’euros.

D’altra banda, ha apuntat que enguany el govern autonòmic destinarà una aportació de 940 milions d’euros, un 40% més que en 2014. «A més, liquidarem tot el deute històric amb el sistema universitari un any abans del que es preveia», ha afirmat Puig. «Estem avançant i continuarem complint les demandes legítimes de les universitats», ha afegit. En aquest sentit, ha assenyalat que ja s’ha finalitzat l’informe de diagnòstic per al Pla Plurianual de Finançament, la redacció del qual ja està en marxa, i que aquest serà aprovat per a la seua execució en 2023.

En últim lloc, ha manifestat que la Generalitat necessita la Universitat perquè aquesta irradie més innovació per a promoure oportunitats; ciència, per a situar la Comunitat a l’avantguarda de les transicions sostenibles i digitals, i més ètica, per a viure amb més humanitat.

En l’acte han pres possessió com a membres del nou Consell de Direcció: Jesús Lancis Sáez, vicerector d'Investigació; Isabel García Izquierdo, vicerectora d'Estudis i Formació Permanent; Joaquín Beltrán Arandes, vicerector d’Ordenació Acadèmica i Professorat; M. Carmen Pastor Verchili, vicerectora d'Estudiantat i Vida Saludable; Eva Camacho Cuena, vicerectora de Relacions Internacionals; David Cabedo Semper, vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica; Elsa González Esteban, vicerectora de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat; Carmen Lázaro Guillamón, vicerectora de Cultura, Llengües i Societat; Vicent Cervera Mateu, vicerector d’Infraestructures i Sostenibilitat; Modesto Fabra Valls, vicerector de Planificació Econòmica i Estratègica; Cristina Pauner Chulvi, secretària general; Francesc Esteve Mon, delegat de la rectora per a la Transformació Docent, la Comunicació i la Direcció del Gabinet, i Andrés Marzal Varó, gerent.

Imatges

Vídeo de l'acte