L’exposició «Aeternum ius romanum» mostra trenta-tres obres del segle XVI del fons jurídic antic de la Biblioteca de l’UJI

09/06/2022 | SCP

Les àrees de Dret Romà i Història del Dret de la Universitat Jaume I de Castelló han organitzat, amb motiu del XXIII Congrés Internacional i XXVI Congrés Iberoamericà de Dret Romà que acull l’UJI del 8 al 10 de juny, l’exposició «Aeternum ius romanum», una mostra d’obres del segle XVI comissariada pel professor Vicent Garcia Edo que pot ser visitada en la biblioteca universitària.

L’exposició consta de 33 llibres del segle XVI, està ordenada cronològicament i s’inicia amb el llibre més antic, Doctrinale Florum d’Stephanus Marcilleti (1501), i acaba amb l’Emporium utriusque iuris de Pere Agustí Morlà (1599). La mostra i també la publicació que s’ha creat sobre aquesta pretenen «donar a conèixer el fons d’obres antigues de la biblioteca universitària castellonenca, a fi d’afavorir la investigació i la col·laboració acadèmica», han explicat les professores Carmen Lázaro i Amparo Montañana.

«La mostra està centrada en les grans obres impreses en el segle XVI, entre les que figuren els més importants textos de dret romà-justinià, dret canònic i obres dels millors intèrprets del ius commune, derivades de l’anàlisi directa dels textos romans», explica el professor García Edo, qui afegeix que també «s’hi exposen peces capitals de la notarialística medieval, en especial algunes de les edicions de les obres de Rolandino Passeggeri, el seu més excel·lent representant».

El fons jurídic antic de caràcter no generalista s’integra en la secció de Reserva de la Biblioteca, dirigida per Vicent Falomir i amb Rosa Gómez com a conservadora. Consta, a més de manuscrits i pergamins medievals, d’unes sis-centes obres impreses (segles XVI-XVIII), algunes molt rares en el conjunt de les biblioteques públiques espanyoles, així com d’una cartoteca de la Corona d’Aragó i un fons especial dedicat a Castelló i la seua provincia amb llibres, manuscrits, grabats, fotografies i altres materials impresos.

Des dels seus orígens la universitat pública de Castelló ha destacat per la seua investigació sobre el ius commune europeu. Així el professor Arcadi García Sanz i, de forma primerenca, el professor García Edo, han impulsat l’adquisició d’obres vinculades amb aquesta línia de treball i han aconseguit «una col·lecció de peces molt concretes que no es troba en molts centres d’investigació, el que ha afavorit la col·laboració acadèmica», comenten les professores Lázaro i Montañana.

En la publicació sobre l’exposició s’ha inclòs, com a homenatge al seu precursor, un article del professor Arcadi García Sanz sobre la introducció del dret romà a Catalunya des del segle XI, publicat en el número 62 de la revista Ausa l’any 1969, i un text inèdit sobre «Maneras de pasar» o de realitzar la passantia del catedràtic Álvaro Pérez del Grado, integrat en un volum miscel·lani del segle XVI, redactat en l’entorn de la Universitat de Salamanca. Després dels estudis, hi ha una breu descripció sobre com s’ha format el fons bibliogràfic antic i una reproducció de les 33 portades de les obres seleccionades per a la mostra.

Fotografies