La Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible fomenta la transversalització de l’Agenda 2030 a la docència

20/05/2022 | SCP

La Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible de l’UJI ha organitzat el curs «La transversalització de l’Agenda 2030 a la docència» en el marc de les accions que proposa la Càtedra en col·laboració amb la Generalitat Valenciana, amb el finançament de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica i la col·laboració de la Unitat de Suport Educatiu.

L'objectiu d’aquest curs és formar el professorat, especialment vicedegans i vicedeganes, vicedirectors i vicedirectores de títols i coordinadors i coordinadores de pràctiques, de TFG i de TFM, sobre la integració en la docència de l'Agenda 2030 i els seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). La transversalització dels ODS a la docència permetrà a l'UJI fer una contribució proactiva a l'Agenda 2030, així com complir i reforçar la seua responsabilitat social universitària i el seu Codi Ètic. Així mateix, és una oportunitat per a promoure la innovació educativa, actualitzar els continguts i dinamitzar els enfocaments metodològics aplicats tant en els processos d'ensenyament-aprenentatge, com d'avaluació.

Durant la sessió inicial, celebrada el dimecres 18 de maig, la professora Ana Alcaraz, consultora experta en Agenda 2030 i ODS, va introduir l’Agenda 2030 i els ODS com a full de ruta per a aconseguir un desenvolupament sostenible dins del marc d’una gestió ètica, i va apel·lar al pensament crític dels assistents amb preguntes que incitaven a la reflexió sobre els principis del pensament sistèmic, el desenvolupament sostenible i la responsabilitat social.

A més a més, va assenyalar la importància de prendre consciència del rol que tothom té, i que tindran els estudiants de l’UJI, com a professionals dins de la societat i d’analitzar de quina manera el desenvolupament de les diferents professions contribueixen  o no a la sostenibilitat. Va aclarir que la immersió curricular de la sostenibilitat no tracta de donar una lliçó teòrica sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030, però sí de transversalitzar la implicació activa en la consecució d'aquests objectius tant en continguts, com en metodologies i en competències dins les assignatures donades, des de la seua planificació fins a l'avaluació i en cada presa de decisions.

Aquest curs continuarà el pròxim dimecres 25 de maig, amb una trobada en línia, on les persones assistents exposaran i compartiran l'enfocament actual de l'assignatura que imparteixen i les seues reflexions abordant, amb pensament crític, el que aporten a la consecució dels ODS i d’una societat més justa, inclusiva i sostenible. Així mateix, la professora donarà les metodologies per a aconseguir els objectius del curs i s’estudiaran de manera particularitzada l’alineació de les competències de cadascuna amb les competències clau de la sostenibilitat.

Amb el treball fet al curs s’espera que les persones assistents, a més de reflexionar sobre com a través de les assignatures es transmet a l'alumnat una visió específica del món, passen a l’acció fent que a través de la docència i d’una manera transversal es treballe per a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030.

Més informació: www.catedracooperacio.uji.es