L’UJI se situa de nou entre les 300 millors universitats del món pel seu impacte ambiental, social i econòmic, segons l’última edició del rànquing del Times Higher Education (THE)

28/04/2022 | SCP

El rànquing d'impacte del Times Higher Education (THE) situa de nou la Universitat Jaume I de Castelló entre les 300 millors universitats del món pel seu impacte ambiental, social i econòmic, d'acord amb els efectes de la seua activitat en relació amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats per l'Organització de les Nacions Unides (ONU). D'acord amb la puntuació obtinguda, l'UJI està entre les 200 i 300 primeres universitats d'un total de 1.406 institucions d'educació superior de tot el món que han participat en l'edició d'enguany.

És la tercera vegada que l'UJI entra en aquest nou rànquing, que es va posar en marxa en 2019. La mera inclusió en aquesta selectiva classificació ja és un gran mèrit, perquè situa les universitats que hi participen com a institucions pioneres en la implementació dels ODS a través de la docència, la investigació i la transferència, així com organitzacions compromeses amb la consecució d'aquests objectius a través de pràctiques, polítiques i procediments verificables i evidències de la seua activitat, segons destaca l'organització de THE. En els últims dos anys, la cifra d’universitats que hi apareixen quasi s’ha duplicat.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, assegura que el posicionament de l'UJI en aquest rànquing «és el millor reflex del compromís de l'UJI amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, de l'esforç que s'ha desplegat en aquests darrers anys per a incorporar-los dins de l'estratègia institucional i de la voluntat d'apropar a la societat l'aposta per la sostenibilitat ambiental, social i econòmica».

Alcón destaca també «el treball que s'està fent des dels àmbits de la formació, la investigació i la transferència per a contribuir a una transformació social responsable i alineada amb els ODS, especialment en àmbits com l'energia, l'aigua o la pau», com així reconeix el rànquing d'impacte del Times Higher Education. I, per últim, ha assenyalat la voluntat de l'UJI de mantenir aquest lideratge social en el desenvolupament i assoliment dels ODS i l'Agenda 2030.

D'acord amb la classificació de 2022, la Universitat Jaume I destaca sobretot en l'ODS 7 (energia neta i assequible) amb una puntuació de 76,8, el que la situa en el lloc 19 de les 705 institucions avaluades en aquest ítem, per les seues mesures energètiques i els resultats de recerca relacionats amb aquesta temàtica. L’ODS 6 (aigua neta i sanejament) és un altre dels punts forts de la universitat pública de Castelló, amb una puntuació de 82,7, el que la situa en el lloc 22 de les 634 institucions avaluades per aspectes com el nivell de consum d’aigua per persona o la cura i ús d’aquest bé tan preuat.

En l’ODS 16 (pau, justícia i fortalesa institucional) l’UJI es localitza en la franja 101-200 de 809 institucions amb una puntuació de 72,6. El rànquing THE destaca les mesures internes de governança, la col·laboració per al govern i l'activitat investigadora en aquest camp. L'UJI també aconsegueix una gran valoració en l’ODS 5 (igualtat de gènere), amb 60 punts, i se situa entre les 200 primeres institucions d'un total de 938. En aquest apartat destaca per l’activitat investigadora en matèria d’estudis de gènere i pel nombre de dones graduades.

Finalment, el rànquing THE Impact 2020 posa de manifest la gran tasca de l'UJI en l'ODS 17 (aliances per al desenvolupament), en el qual destaca el treball de la universitat castellonenca en investigació, però també en la seua labor educativa sobre els ODS, la publicació d'informes i l'establiment de relacions per a assolir els Objectius, així com en l’ODS 3 (bona salut i benestar), en el qual destaca especialment per la seua col·laboració amb la resta de serveis de salut.

El THE Impact Ranking és una iniciativa pionera per a reconèixer aquelles institucions universitàries de tot el món que estan treballant àrduament per a abordar problemes globals com la desigualtat de gènere, l'educació de qualitat per a tots, el canvi climàtic, l'assoliment de societats pacífiques i el creixement econòmic. Per a armar la classificació, Times Higher Education ha analitzat com les universitats de tot el món s'estan comprometent amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Els ODS són una crida a l'acció mundial per a combatre la pobresa, el canvi climàtic i la desigualtat.

D'aquesta forma, aquest nou rànquing és un recurs crucial per a analitzar el paper global de les universitats, perquè no se centra només a avaluar les universitats per la seua producció investigadora, o per la qualitat de la seua docència, sinó que se centra en l'impacte que les institucions universitàries estan tenint en alguns dels problemes més apressants per al món.