Una exposició de l’UJI dona visibilitat a la història del sabó castellonenc

08/04/2022 | SCP

El sabó és un producte que s'ha elaborat durant dècades a moltes llars de les comarques de Castelló. Era una tradició molt arrelada. Es tracta d'un article que era essencial per al dia a dia, fet que va suposar el sorgiment progressiu d'una indústria incipient a principis del segle XX a la província i que va arribar a comptar amb 21 empreses l'any 1945.

Algunes com Bellmunt, Montoliu, Beltrán o Chavalín van ser referència en aquella època. Ara, la història que hi ha al darrere d'aquest sector i la transcendència social i econòmica que va tindre durant el segle XX es recull en una exposició organitzada per la Universitat Jaume I, la qual ha sigut inaugurada el divendres 1 d’abril al Menador espai cultural. Un acte en el qual ha estat present la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro, que ha posat en valor el model cultural de l’UJI, «un model obert que permet que a través del programa UJI-encultura qualsevol membre de la comunitat educativa puga difondre accions amb impacte cultural obertes a la societat, com és aquesta exposició, la qual ens vincula a totes i tots d'una manera especial ja que moltes marques de sabó, com per exemple Beltrán, formen part de la realitat quotidiana de molts castellonencs».

La mostra és fruit d'una recerca que ha dut a terme el professor de l'UJI Ramón Feenstra, autor del llibre Historia del jabón. 100 años de Jabones Beltrán, que durant el procés de documentació per a escriure'l va observar que la seua evolució en els darrers anys permetia conèixer millor diferents moments de la història contemporània de la província de Castelló. Durant l'acte, Feenstra ha comentat que «rastrejar la història del sabó i de la seua indústria li ha permés conèixer millor la història de Castelló».

En aquest sentit, l'autor de l'exposició ha destacat «el transcendental paper que va tindre el sabó durant la guerra civil, moment en què es va convertir en un bé de primera necessitat i que en algunes localitats el van utilitzar com a moneda de canvi d'altres mercaderies». Posteriorment, a la postguerra, el sector industrial del sabó va passar a estar baix un control ferri del règim i del sindicat vertical. Aquest fet, ha explicat Feenstra, «va suposar un primer canvi per a les desenes de fàbriques que s'estenien per les diferents localitats de la província i davant de les dificultats de mantindre-les als pobles una gran part va decidir traslladar-se a les ciutats».

Així, en els anys quaranta i cinquanta, apunta l’autor, van ser diverses les fàbriques que es van desplaçar des de pobles com Suera, Xert o Albocàsser fins a la ciutat de Castelló, fet que va generar una concentració de la indústria sabonera. Encara que el canvi radical del sector va tindre lloc en la dècada dels anys 50 i 60, amb la liberalització del mercat, l'arribada de les llavadores i del detergent i de la competència internacional. La majoria van haver de tancar i als anys 70 només en quedaven dues firmes a la província.

Ara, aquesta exposició permetrà als castellonencs conèixer de més a prop la història del sabó. A través de 12 panells, es recullen els moments més àlgids d'aquesta indústria gràcies a la documentació recopilada i als testimonis de famílies com Bellmunt o Beltrán, a més de l'explicació de les fases de producció del sabó. La mostra també inclou un espai on s'exposa maquinària antiga com una encunyadora o una comptadora de sabó de 100 anys d'antiguitat, diversos objectes i documentació antiga, cedida per l'empresa centenària Jabones Beltrán. Aquesta activitat s'emmarca dins dels projectes UJI-encultura, impulsats a través del Servei d'Activitats Socioculturals, i vinculats al Vicerectorat de Cultura i Relacions Institucionals de la Universitat Jaume I de Castelló.

Informació de l'exposició