La Galeria Octubre de l’UJI recull obres vinculades a la ceràmica amb la contribució de museus d’Onda, l’Alcora i Vilafamés

06/04/2022 | SCP

La Galeria Octubre de la Universitat Jaume I de Castelló ha inaugurat el dimecres 6 d’abril de 2022 l’exposició «Mans i màquines. Apunts ceràmics», comissariada per professorat de la Universitat Jaume I: Joan Feliu Franch i Rosalía Torrent Esclapés, i amb el text crític de Wences Rambla Zaragozá. L’exposició s’emmarca en les activitats de València Capital Mundial del Disseny 2022 i la inauguració ha comptat amb la participació de la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro, i la directora de la sala, la professora Juncal Caballero.

Durant la inauguració, Joan Feliu, professor d’Història de l’Art i uns dels comissaris de la mostra, ha explicat que «quan van pensar en sumar-nos al programa de València Capital Mundial del Disseny van tenir clar que l’exposició havia d’estar vinculada al disseny ceràmic» i que «ha sigut possible crear aquest diàleg gràcies a la generositat dels tres museus que han cedit les peces».

El professor Wences Rambla, catedràtic jubilat d’Estètica i Teoria de les Arts, ha sigut l’encarregat de construir el discurs teòric que relaciona la creació ceràmica, com a activitat humana que ajuda en la vida diària, amb el disseny industrial. «En les dues -ha comentat- s’aprecia la funcionalitat, la utilitat per a l’ésser humà, però alhora una càrrega estètica, que provoca gaudi a qui ho contempla». A més, les dues «afavoreixen la cohesió i el desenvolupament social».

Finalment, la responsable de la Galeria Octubre, la professora Juncal Caballero, ha agraït a les institucions museístiques i a les empreses que han cedit el material i han ajudat al triatge les seues facilitats, i als dos comissaris de la mostra, la seua dedicació i implicació. La vicerectora de Cultura, Carmen Lázaro, ha agraït l’organització d'aquesta exposició que «posa de manifest el diàleg entre els diferents contextos ceràmics i la importància del fang i el disseny en la nostra vida quotidiana».

L’exposició compta amb la col·laboració de tres entitats museístiques de la província de Castelló, totes tres referents en la història de la ceràmica i l’art contemporani: el Museu del Taulell d’Onda que ha aportat una selecció dels premis Alfa que custòdia, reconeixements que atorga, des de 1977 i amb periodicitat anual, la Societat Espanyola de Ceràmica i Vidre (CECV) als projectes més innovadors en tecnologia i disseny d’empreses del sector.

Per part seua, el Museu de Ceràmica de l’Alcora ha oferit una mostra de peces premiades en el CICA, concurs nascut el 1981, convocat llavors amb caràcter nacional, però que va anar evolucionant per a atendre el sector ceràmic artístic internacional, i que és actualment un dels més prestigiosos d’Europa.

I el Museu d’Art Contemporani Vicent Aguilera Cerni de Vilafamés (MACVAC), encara que és l’únic dels tres museus que no es dedica exclusivament a l’art ceràmic, ha prestat diverses obres realitzades amb aquesta tècnica, entre les quals destaquen les pertanyents a la col·lecció de la Fundació Vittoriano Bitossi per a l’Art de la Ceràmica i la Indústria Química, creada el 2008. La Fundació es troba en la seu històrica de la manufactura Maioliche Artistiche Guido Bitossi, que data de 1921, en Montelupo Fiorentino, on està obert al públic el MAIB, Museo Artistico Industriale Bitossi, entitat que va donar al Museu de Vilafamés la selecció de grans dissenyadors internacionals que podem gaudir en aquesta exposició.

L’exposició estarà oberta al públic de manera gratuïta de dilluns a divendres, de 10.30 h a 13.30 h, del 6 d’abril al 31 de maig. La Galeria romandrà tancada del 14 al 24 d’abril.

Web: https://www.uji.es/cultura/base/espais-culturals/galeria-octubre/

Imatges de l'acte