23/03/2022 | SCP

La Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital ha engegat, des de la Xarxa de Càtedres contra la Bretxa Digital, accions pràctiques per a contribuir a reduir la bretxa digital des de la investigació i coneixement de les universitats públiques valencianes. Una vegada obtinguda una radiografia real de la situació de les diferents bretxes digitals a la Comunitat Valenciana, i servint com a punt de partida, la línia d'actuació per a aquest any s’orienta cap a la transformació d'aquest coneixement en eines pràctiques que puguen evitar les desigualtats digitals. En aquest marc, la Càtedra de Bretxa Digital de la Universitat Jaume I elaborarà enguany una guia sobre smart villages (pobles intel·ligents), que inclourà informació clau per al disseny i la posada en marxa de projectes intel·ligents en espais rurals i, a més, servirà com a document de treball per a administracions i institucions.

L’objectiu és desenvolupar accions orientades a trobar solucions pràctiques i innovadores davant de situacions reals que contribuïsquen a reduir la bretxa digital i produir la transferència d'aquest coneixement generat a les universitats en benefici per a tota la societat.

L'activitat de la Xarxa de Càtedres, en què participen les cinc universitats públiques valencianes, s'emmarca dins de les accions previstes per l'Observatori de Bretxa Digital com a punt de trobada i intercanvi de coneixements vinculat a la problemàtica de la bretxa digital des de les perspectives de gènere, territori, diversitat funcional, generacional i de bon ús de les TIC. La Xarxa es va posar en marxa l’any 2020 a través de cinc convenis de col·laboració. En el cas de les altres càtedres, analitzen temes com ara la diversitat funcional (Universitat Politècnica de València), la bretxa generacional (Universitat d’Alacant), gènere (Universitat de València) i bon ús de les TIC (Universitat Miguel Hernández d’Elx).

La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, i la directora general per a la Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz, van mantenir recentment una reunió amb els cinc directors de les càtedres, per tal d’establir les accions esmentades, que es desenvoluparan en el tercer any de camí de la Xarxa. Durant els dos primers anys d'activitat, les cinc càtedres han recopilat gran quantitat d'informació a través de la realització d'enquestes, estudis diagnòstics i investigacions sobre el terreny, que els han permès reconèixer i establir amb precisió la magnitud i la situació de partida de les diferents bretxes digitals al nostre territori.

La Càtedra de Bretxa Digital i Territori de l’UJI té com a objectiu orientar polítiques i accions perquè ningú al medi rural es quede enrere en la gran transformació tecnològica i actitudinal que vivim. Fruit de la col·laboració entre l’UJI i la Direcció General de la Lluita contra la Bretxa Digital de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, la Càtedra desenvolupa accions d'investigació, formació i difusió per a avançar cap a una inclusió plena: més justa, accessible i democràtica dels diversos espais del territori valencià.