La Universitat Jaume I s'uneix al consorci de la European Digital UniverCity Aquesta aliança universitària europea compta ja amb un total de vuit universitats de set països

03/03/2022 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló s'ha unit a la European Digital UniverCity EDUC, una aliança universitària europea, coordinada des de la Universitat de Postdam (Alemanya), l'objectiu de la qual és la col·laboració estructural i sostenible en tots els nivells de la universitat, així com el desenvolupament d'escenaris d'aprenentatge i mobilitat innovadors i inclusius. Al costat de l'UJI, també s'ha adherit la University of South-Eastern Norway de Konsberg, conformant així un consorci integrat per un total de vuit universitats de set països que, aquesta primavera, sol·licitaran, en el marc de la convocatòria Erasmus+ d'«Universitats Europees», la continuació de la seua iniciativa.

La rectora de l'UJI, Eva Alcón, ha assenyalat que «l'adhesió a EDUC respon a la vocació europeista que tenim a la Universitat Jaume I des de la nostra fundació en 1991 i, sobretot, a la voluntat de participar, des del principi i de manera activa, en la construcció de la futura educació superior europea i contribuir a una nova manera d'entendre la ciutadania europea».

Així mateix, la rectora ha destacat que EDUC representa també una associació estratègica entre universitats de diferents països per a respondre de manera sòlida i amb projecció de futur als grans reptes socials d'Europa. «Amb l'UJI com a sòcia, EDUC es reforça amb la nostra experiència líder en àmbits com la digitalització i les pràctiques curriculars en plans d'estudi i es beneficiarà dels nostres vincles amb Llatinoamèrica», ha apuntat.

Per la seua part, el vicepresident d'Assumptes Internacionals de la Universitat de Postdam, Florian Schweigert, ha destacat que «amb aquestes dues universitats, EDUC gana dos socis forts que es caracteritzen per una marcada orientació internacional, esforços pioners de digitalització i programes amb rellevància regional. Complementaran perfectament la nostra aliança en els pròxims anys».

EDUC es va posar en marxa en 2016 amb sis universitats: la Universitat de Potsdam, com a coordinadora, i les universitats de Cagliari (Itàlia), Masaryk de Brno (República Txeca), Pécs (Hongria), així com París Nanterre i Rennes 1 (França). El vaixell insígnia d‘EDUC és el seu campus virtual, que ja ofereix una àmplia gamma de cursos interdisciplinaris en línia i formats d'aprenentatge semipresencial per a uns 15.000 estudiants. Ara, la Universitat Jaume I de Castelló i la University of South-Eastern Norway de Konsberg ampliaran el campus de la European Digital UniverCity cap al nord i el sud i afegiran la seua experiència.

«Per a l'estudiantat i el personal investigador, però també per a la resta del personal de les universitats participants, obri nombroses oportunitats d'intercanvi i cooperació», ha afirmat Oliver Günther, president de la Universitat de Potsdam, qui ha posat en relleu el gran potencial de l'aliança per a l'acceleració de la digitalització en l'ensenyament i la investigació, de manera que els membres de la universitat podran estudiar i col·laborar acadèmicament més enllà de les fronteres nacionals de manera senzilla. «De cara a l'actual convocatòria de propostes de la iniciativa "Universitats Europees", EDUC s'ha posicionat bé en termes d'estratègia i els nostres dos nous socis del consorci contribuiran significativament a l'ambiciosa proposta de continuació», ha afegit Günther.

Amb la seua nova convocatòria de propostes en el marc d'Erasmus+, la Comissió Europea ha incentivat l'ampliació de les aliances existents per a avançar amb determinació en els processos de transformació de l'Espai Europeu d'Educació Superior. En col·laboració amb els Estats membres de la UE, pretén crear 60 universitats europees que agrupen més de 500 institucions d'ensenyament superior per a mitjans de 2024. Fins ara, s'han format 41 aliances com a resultat de les dues primeres convocatòries pilot de propostes en 2019 i 2020, amb la participació de 279 institucions d'educació superior.