Eva Alcón apel·la a l’esperit de consens que va impulsar l’UJI per a continuar enfortint les capacitats de formació, recerca i innovació de la Universitat

01/03/2022 | SCP

La Universitat Jaume I ha commemorat el 31è aniversari de la seua creació amb un acte acadèmic al Paranimf en el qual s’ha lliurat la Medalla de la Universitat a l’escriptora i periodista Ángeles Caso. L’acte ha estat presidit per la rectora de l’UJI, Eva Alcón, que ha estat acompanyada per la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual; el president del Consell Social, Sebastián Pla; el president de la Diputació de Castelló, José Martí, i el rector honorari de l’UJI, Francesc Michavila.

En el seu discurs, la rectora ha apel·lat al consens social i polític, el mateix que va impulsar l’UJI ara fa 31 anys, per a continuar transformant la societat a través de la formació i la generació de coneixement. «Un consens que representa la capacitat de la societat plural i conscienciada per a superar diferències i construir projectes col·lectius que aspiren al bé general. Aquesta és l’essència de l’UJI i aquest ha de ser el nostre compromís per a continuar fent de la universitat pública de Castelló un motor de transformació social i de progrés col·lectiu», ha manifestat Alcón. «Són molts els desafiaments que tenim per davant, i per a superar-los apel·lem a la mateixa capacitat de consens que va possibilitar el naixement de l’UJI. Per això, reiterem la nostra disposició a promoure el coneixement, el saber científic i el pensament crític que, sens dubte, ens farà avançar com a societat», ha afegit la rectora.

Alcón també ha fet un repàs del que ha aconseguit la Universitat Jaume I durant aquests 31 anys destacant l’ampliació de l’oferta acadèmica, la consolidació i aposta per la investigació i la transferència i la dimensió social de la Universitat com a entitat compromesa amb l’entorn. «Aquesta dimensió social és per a l’UJI irrenunciable, perquè som una universitat oberta i accessible per a tothom i retornem a la societat la confiança que diposita en nosaltres», ha assenyalat.

Per últim, la rectora ha fet balanç del pla de govern portat a terme durant els quatre darrers anys, «anys complicats, amb molts mesos de treball intens per la pandèmia a la qual s’ha hagut de fer front i que ningú no podia imaginar». Així, ha destacat la renovació de l’oferta d’estudis, el Segell Europeu d’Excel·lència en Recursos Humans en Investigació i l’aposta per una recerca de qualitat, internacional i connectada amb el teixit productiu; la internacionalització, l’impuls de la digitalització, i la transformació del campus atenent a criteris de sostenibilitat.

Finalment, ha reivindicat, en una situació bèl·lica com l'actual, la cultura de la pau com un dels valors de l'UJI i ha mostrat la solidaritat de la comunitat universitària amb el poble ucraïnès.

ÁNGELES CASO, MEDALLA DE L’UJI

En l’acte acadèmic, l’UJI ha lliurat la Medalla de la Universitat a l’escriptora i periodista Ángeles Caso per la seua col·laboració en la Universitat d’Estiu UJI i per ser referent en el seu treball per la igualtat de gènere en tots els aspectes de la seua vida personal i professional. Durant la seua intervenció ha explicat que ella ha optat per lluitar contra la cosificació de les dones i ha acceptat el camí més difícil perquè «podia haver-me entregat i treure profit», però «la meua vida haguera estat menys interessant».

Ha recordat que gran part de la seua obra està dedicada a les dones amb el propòsit de «encendre una llum on només hi ha obscuritat», perquè com a historiadora, ha assenyalat, «cal reconstruir la veritat esbiaixada» i perquè «elles també sóc jo». S’ha mostrat emocionada pel record de totes les dones oblidades en qualsevol àmbit i ha assegurat que «només aconseguirem la igualtat amb l’esforç comú de tots i totes». Caso ha mostrat el seu agraïment a l’UJI per la distinció i ha defensat una universitat pública perquè garanteix la transmissió del coneixement.

PREMIS DEL CONSELL SOCIAL I PREMIS EXTRAORDINARIS

En l’acte també s’ha fet lliurament del XIII Premi a l’Excel·lència Docent Universitària a Sonia Reverter Bañón, professora titular del Departament de Filosofia i Sociologia; Edurne Zubiria Ferriols, professora associada laboral del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting; María del Carmen Pastor Verchili, professora titular del Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia, i Ángel Miguel Pitarch Roig, professor titular del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció.

També s’ha lliurat el XXIII Premi del Consell Social a la Investigació a Sergio Chiva, catedràtic del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció de l’UJI. Sergio Chiva és membre del Grup de Fluids Multifàsics des de la seua fundació i desenvolupa la seua activitat investigadora en el camp de l’experimentació, modelat i simulació de fluids multifàsics, aplicats a camps com ara l’enginyeria nuclear, el petroli o la química, així com a sistemes de tractament i depuració d’aigües.

Finalment, s’ha lliurat el XIV Premi del Consell Social a la Iniciativa Emprenedora Estudiantil a David Oliver Blasco, graduat en Enginyeria Elèctrica, i Javier Barahona, màster en Enginyeria Industrial, per la creació d’Abervian, S.L., empresa tecnològica basada en el sector de l’energia especialitzada en el desenvolupament de productes i serveis.

En l’acte també s’ha fet lliurament dels premis extraordinaris de final de grau i final de màster a l’estudiantat de la Universitat Jaume I del curs 2019-2020.

Vídeo de l'acte (YouTube)

Imatges