Espaitec analitza les aplicacions de la computació quàntica i tecnologies digitals en les organitzacions Durant la jornada s'ha celebrat la II Assemblea General PTE Disruptive, iniciativa liderada per l'Associació de Parcs Tecnològics i Científics d'Espanya (APTE)

07/12/2022 | SCP

Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló, ha celebrat la jornada «Present i futur de la computació quàntica», emmarcada dins del programa del projecte «Mapa tecnològic de la província de Castelló» que compta amb el suport financer de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI). Durant la sessió s'ha presentat «El catalejo tecnológico» d'Espaitec, és a dir, l'observatori tecnològic de noves tendències del Parc materialitzat en el butlletí PRISMA, en el qual s'inclouen les diferents notícies, publicacions i patents sobre computació quàntica aplicada a materials i finances i intel·ligència artificial aplicada a l'aigua, així com l'informe de vigilància tecnològica FOCUS, centrat en el tema abordat en la jornada.

El director de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana de la Universitat Jaume I, Lluís Martínez, ha inaugurat la jornada. En la taula l'han acompanyat el vicepresident executiu de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI), Andrés García Reche; el president de l'Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya (APTE) i de la Plataforma Tecnològica Espanyola de Tecnologies Disruptiva (DISRUPTIVE), Felipe Romera, els quals han valorat el coneixement del qual es disposa en l'àmbit regional i nacional.

La primera ponència ha sigut a càrrec del president de barcelonaqbit-bqb i coordinador general del Grup de Tecnologies Quàntiques d'AMETIC, Alfonso Rubio. En aquest sentit, el ponent ha assenyalat que, entre altres accions, per a començar a utilitzar les tecnologies quàntiques en una organització és necessari crear prèviament un equip multidisciplinari per a redactar un roadmap de desplegament, així com revisar els problemes o reptes que es poden confrontar amb aquesta mena de tecnologia. A més, ha presentat diversos projectes com ara Quantum Spain, iniciativa impulsada pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital a través de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial i finançada amb els fons Next Generation del Pla de Recuperació.

La sessió ha continuat amb una taula redona on s'han analitzat les aplicacions actuals de la computació quàntica i en la qual han participat el responsable d'R+D de la Fundació R+D del Programari Lliure (FIDESOL), Mariano Caruso; la Iberia Big Data & Security Division, HPC & Quantum Director d'Atos España, José Camacho, i el CEO de Neurogenesis IA Technologies, Agustín de la Luz.

La jornada ha conclòs amb la segona taula redona on s'han exposat les aplicacions i solucions futures de la computació quàntica a Espanya, en la qual han intervingut el membre de la Plataforma de Tecnologies Quàntiques del CSIC i coordinador del GT de Computació Quàntica de PTE DISRUPTIVE, Diego Porras; el director d'Innovació i Prospectiva de Fidesol, Francisco Benítez, i Alfonso Rubio.

II Assemblea General PTE Disruptive

Durant la trobada també s'ha celebrat la II Assemblea General PTE Disruptive, iniciativa liderada per APTE, on s'han presentat els resultats de les activitats desenvolupades per la plataforma en 2021-2022. En aquest sentit, la directora gerent d'APTE i responsable tècnica de PTE DISRUPTIVE, Soledad Díaz, ha abordat algunes de les iniciatives impulsades, com el disseny d'una eina que permet organitzar trobades b2b de manera automàtica i investigar les possibles col·laboracions creades a partir d'aquestes sessions.

A més, la consultora R+D en Infyde Global Consulting S.L., Oxana Soimu, ha presentat l'informe realitzat per a la plataforma sobre l'«Ús tecnologies digitals disruptives entre les empreses i entitats espanyoles». Així doncs, les enquestes realitzades confirmen que existeix un alt interès per part de les empreses en tecnologies digitals, però que continua fent falta una campanya de sensibilització sobre la importància de les tecnologies disruptives.