La Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible promou aliances per a la inserció sociolaboral en el marc d’una economia sostenible

23/11/2022 | SCP

La Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible ha organitzat el seminari titulat «Aliances per a la inserció sociolaboral» amb l’objectiu de facilitar un espai de trobada inicial entre diferents agents amb un grau de complementarietat molt elevat de cara a la generació d’eventuals futures aliances per a la inserció sociolaboral en el marc de l’economia sostenible.

El seminari pretenia posar en comú necessitats al voltant d’algunes de les últimes tendències globals relacionades amb la triple sostenibilitat (social, ambiental i econòmica), amb experiències i entitats en projectes de millora de l’ocupabilitat i amb els diferents recursos disponibles per tal d’implementar-les, la qual cosa ha sigut valorada molt positivament per les persones assistents.

Per a això, es va comptar amb experts i expertes sobre jaciments laborals en el marc del desenvolupament sostenible, l’experiència de Novaterra i La Promotora en la inserció sociolaboral i el suport a l’emprenedoria.

En la inauguració, Elsa González, directora de la Càtedra i vicerectora de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat, va remarcar el paper de la Càtedra centrada en l’eix de les aliances com a engranatge per a assolir la resta d’Objectius de Desenvolupament  Sostenible i com la mateixa càtedra és fruit de l’aliança amb la Direcció General de Cooperació de la Generalitat Valenciana que busca impulsar el treball conjunt entre les diferents universitats públiques valencianes.

«Des de l’inici de la seua activitat, la Càtedra ha buscat crear espais de trobada interns a l’UJI i externs en els àmbits privats, públics i societat civil, perquè treballen conjuntament per a afrontar els reptes que tenim, un aspecte clau en el cas de la inserció sociolaboral», va destacar.

La primera taula va ser moderada per la mateixa Elsa González. La intervenció d’Eduardo Rojas, professor de la UPV i degà del Col·legi d’Enginyers de Monts, va destacar les oportunitats laborals existents en el sector forestal i com aquestes oportunitats plantegen sinergies interessants per a abordar els reptes relacionats amb la reducció del risc d’incendis, abordatge del canvi climàtic, problemes de despoblació de l’interior i la producció d’energia. Per la seua part, Esther Paulo, directora de Noves Sendes, va presentar l’experiència d’èxit que aporta el projecte d’iniciativa ciutadana «L’Horta del Rajolar» a Betxí que planteja opcions d’agricultura sostenible basada en valor d’economia del bé comú i agroecologia i que suposa opcions d’ocupació i de fixació de població al territori. A banda, Marcos Lacruz, president de l'Associació Valenciana d'Empresaris del Sector de l'Energia (AVAESEN), va ressaltar l’estat de revolució energètica actual: si bé les energies renovables es van promoure inicialment per qüestions ecològiques, a hores d’ara es planteja un problema de subministrament on l’anticipació amb la instal·lació de renovables pot implicar un major benefici i un bé cap a la ciutadania.

A continuació, es van exposar les experiències de la Fundació Novaterra, nascuda ja fa 30 anys per a prevenir l’exclusió social mitjançant la inserció sociolaboral i que planteja la creació d’empreses que busquen un triple impacte. També es va explicar el cas de La Promotora, spin-off de Novaterra que busca generar aliances amb l’objectiu de crear empreses d’impacte social que estratègicament creen llocs de treball també des de la perspectiva del triple impacte. El seu objectiu és promoure la responsabilitat social empresarial amb la tecnologia al servei de les persones i l’emprenedoria protegida en nínxols laborals relacionats amb el comerç de proximitat, l’alimentació saludable, la dignificació de l’agricultura i recuperació de terres, la logística justa, la mobilitat sostenible, la ruralitat o l'acollida i cura de persones.

Per últim, es va abordar el suport a l’emprenedoria i les distintes vies de suport a aquesta. Com a exemple d’intervenció que col·labora amb la millora de la gestió sostenible, l’enginyera forestal de l'Ajuntament de Serra Pilar Moce va presentar el projecte de línia de pel·letitzat del residu forestal amb el qual es pretén minimitzar el risc d’incendis, produir energia renovable, reduir emissions i generar llocs de treball i fixació en el món rural. D'altra banda, José Vicente Andrés, director territorial de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball de la Generalitat Valenciana, va destacar les distintes línies de finançament i ajudes existents per a l’autoocupació, així com les disponibles per a contractació tant per al sector públic com per al privat. Elena Esteve, tècnica en Creació d'Empreses de la Diputació de Castelló, va presentar l’estratègia provincial per al foment de l’ocupació, l’emprenedoria i la promoció econòmica d’enguany. Per últim, Mónica Carreguí, de la Federació Valenciana d'Empreses Cooperatives de Treball Associat (FEVECTA), va presentar les possibilitats d’emprendre en el marc del cooperativisme com una opció adherida a uns valors d’ajuda mútua, responsabilitat, democràcia, igualtat d’oportunitats, equitat, solidaritat i participació que aporten elements afegits.

Aquest seminari s'emmarca dins del programa d'activitats de la Càtedra per a 2022 en el marc del conveni de col·laboració que desenvolupa l'UJI amb la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.

Aquesta acció està totalment alineada amb l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, i de manera especial amb l'ODS 1 (Fi de la pobresa), ODS 2 (Fam zero), ODS 7 (Energia assequible i no contaminant), ODS 8 (Treball decent), ODS 12 (Producció i consum responsable), ODS 13 (Acció pel clima), ODS 15 (Vida d’ecosistemes) i ODS 17 (Aliances).

Més informació: www.catedracooperacio.uji.es