El XXV Congrés Internacional de Turisme aposta per dignificar els professionals del sector

21/10/2022 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Sota el lema «25 anys de transformació turística: mirant al futur amb garanties», més de 190 assistents han pogut seguir les intervencions de prop de 30 ponents, professionals del sector turisme i acadèmics en el Congrés de Turisme Universitat-Empresa.

La ponència de l'exministre de Comerç i Turisme i actual president del grup MBD, Javier Gómez-Navarro, va obrir la primera jornada. Gómez-Navarro va repassar la història del sector turístic espanyol. «El gran èxit del turisme a Espanya respon a dos valors diferencials: una oferta diversificada, on cada turista troba el seu motiu de diversió, i la nostra forma de vida mediterrània».

Dos panells d'experts van abordar la retenció del talent dels professionals i la importància de la formació i qualificació de qualitat en el sector turístic. La conclusió general va ser que és necessari dignificar la professió i prestigiar-la, especialment en l'hostaleria, on els cambrers i els treballadors de neteja dels hotels són els perfils més afectats. Els especialistes van insistir que és necessari formar els futurs professionals en habilitats transversals o soft skills, igual de necessàries com altres competències tècniques, com són l'ensenyament de valors, resolució de problemes, capacitat de persuasió, de comunicació i motivació.

La segona jornada ha centrat les diverses intervencions en la transformació digital del sector turístic, especialment en conceptes com el metavers, que, segons els experts, mai substituirà les experiències sensorials que comporta tota visita turística, però serà sens dubte un complement que té molt de futur, especialment a l'hora de poder vendre serveis comercials abans d'arribar a les destinacions. També s'ha parlat de la xarxa de destinacions turístiques intel·ligents, un model innovador sorgit a Espanya i que és exportable 100%. A més, la conclusió general ha sigut que les empreses espanyoles de tecnologia per al turisme són líders mundials.

Els populars creadors de contingut Ignacio Gil Conesa (@Nachter) i Mario Gil Conesa (@Mariuslekker) han aconseguit omplir la sala d'actes del congrés amb la seua ponència sobre el paper dels influenciadors en la promoció d'una destinació turística. La conclusió ha sigut que «el turista anònim és avui un líder d'opinió, un prescriptor que incideix en les decisions del viatger». La ponència ha posat en relleu que el 80% de les persones utilitza les xarxes socials per a planificar un viatge i les interaccions socials són les que més s'imposen a l'hora de decidir una destinació turística.

Rafael Lapiedra Alcamí, catedràtic del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting de l'UJI, i director del Congrés, ha sigut l'encarregat d'anunciar la ponència premiada en aquesta edició: «Robots socials en hospitality: un estudi de la percepció dels clients», dels autors Lluís Callarisa, encarregat de recollir el premi; Miguel Ángel Moliner Tena, Javier Sánchez García, Rosa María Rodríguez Artola, Juan Bautista Ferreres Bonfill i Obdulia Monteserín.

Per a la 25a edició, l'organització va preparar una exposició amb una retrospectiva dels diferents pòsters oficials que han servit per a la promoció del congrés, un recorregut per 25 dissenys que han marcat la història del fòrum.

Aquest congrés és una iniciativa de la Universitat Jaume I que compta amb el patrocini del Patronat Provincial de Turisme de Castelló i la col·laboració de Turisme Generalitat Valenciana. Es tracta d'un esdeveniment que, des dels seus inicis, l'any 1998, lidera la FUE-UJI des del Comité Organitzador.

Més informació: www.fue.uji.es/turismo

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions