20/10/2022 | SCP

La Càtedra d'Arquitectura Circular de la Universitat Jaume I, fruit del conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, en el seu objectiu de fomentar la divulgació i transferència de coneixement i innovació aplicada en matèria d'arquitectura circular, ha realitzat una jornada titulada «Construcció industrialitzada. Present i futur del sector», en la qual s'ha parlat de la industrialització dels processos constructius a partir de la presentació de sistemes industrialitzats existents en el mercat actual i de casos d'èxit, de la mà d'arquitectes i empreses pioneres del sector.

En la jornada han participat Isaac Peral, d'Isaac Peral Arquitectos; Sandra Casero de Butech (Porcelanosa Grup), i Manuel Marrama de Stalart, empresa especialitzada en estructures d'acer conformat en fred. Els ponents han abordat l’actualitat en la industrialització del sector de la construcció, el qual fins ara ha patit una inèrcia poc sostenible que sembla estar canviant en l'actualitat.

En la presentació, el professor Ángel M. Pitarch, director de la càtedra i vicedirector de l'Escola de Tecnologia i Ciències Experimentals, ha comentat alguns dels principis de l'arquitectura circular, com ara la reutilització o revalorització dels materials i la industrialització sobre la qual s'ha aprofundit en aquesta jornada, destacant que aquesta és un altre dels aspectes imprescindibles que cal tenir en compte en el procés de construcció o rehabilitació d'un edifici, ja que pot permetre l'optimització en l'ús dels materials i mà d'obra, i al seu torn definir sistemes que permeten un fàcil desmuntatge una vegada finalitzada la vida útil de l'edifici o de part d'aquest.

En la presentació s'ha destacat, així mateix, que la construcció industrialitzada històricament ha tingut més acollida en els climes freds, a causa de les dificultats de treballar en exteriors. No obstant això, s'ha subratllat la importància de desenvolupar el sector de la construcció en aquest camp donant una resposta adequada i alineada amb la resta de requisits de la societat actual, com són els ODS, la sostenibilitat, la circularitat, i la transició ecològica. «Tot està relacionat entre si, i per a poder donar una resposta adequada necessitem canviar les solucions constructives tradicionals per altres més eficients i sostenibles», ha afirmat Ángel M. Pitarch.

Durant la seua intervenció, Isaac Peral, arquitecte experimentat en construcció efímera, sostenible i industrialitzada, ha explicat el seu projecte «Dreamsea Surf Camp» i ha destacat la importància de la responsabilitat dels tècnics de contribuir a la sostenibilitat de les edificacions fins i tot per damunt de l'encàrrec professional rebut.

Sandra Casero, de Butech (Porcelanosa Grup) ha presentat el projecte Porcelanosa Offsite, que inclou la construcció industrialitzada per mòduls de banys, cuines i façanes i ha recalcat que la industrialització ha sorgit com a solució a l'escassetat i envelliment de la mà d'obra del sector, donant-li els recursos necessaris i a més implementant la qualitat i perfecció que pot aportar una línia automatitzada davant de l'execució del factor humà.

Per part seua, Manuel Marrama de Stalart ha indicat els nombrosos avantatges del sistema constructiu steel frame i ha assenyalat que la industrialització no ha arribat per a substituir totalment la construcció tradicional, sinó per a complementar i millorar el procés constructiu.

Tant les diferents exposicions com el debat posterior han visibilitzat els importants reptes que ha d'afrontar el sector de la construcció, així com els avanços que s'hi estan produint i l'àmplia oferta de noves solucions constructives que permeten donar una millor resposta als criteris de sostenibilitat, d'eficiència i de reducció de residus generats en el procés, la qual cosa sens dubte equival a un gran pas del sector de la construcció en la transició cap a un model circular.