L’UJI accelera la transformació TIC i el desenvolupament de competències digitals amb una inversió de 880.000 euros de fons europeus

18/01/2022 | SCP

La Universitat Jaume I ja ha iniciat les accions per a impulsar la transformació digital i desenvolupar les competències digitals de la comunitat universitària dins del programa UniDigital, una convocatòria del Ministeri d’Universitats en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Els 881.000 euros de fons europeus assignats a l’UJI impulsaran la modernització i digitalització del campus i desenvoluparan projectes col·laboratius per a millorar la infraestructura TIC per a la docència universitària, enfortir la competència digital de la comunitat universitària i aprofundir en l’administració electrònica, entre altres.

La rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha destacat que «UniDigital demostra que l’estratègia de digitalització, que a l’UJI vam definir a través d’un procés participatiu previ a la pandèmia, és fonamental per a les universitats» i que els fons assignats a l’UJI «donaran un impuls addicional als eixos estratègics del Pla UJI Digital vinculats a la competència digital de professorat, alumnat i personal d’administració i serveis, la docència i l’aprenentatge, així com als processos i serveis digitals per a aprofundir en l’administració electrònica».

De la partida global, el 50% dels fons sufragaran despeses relacionades amb la millora de la infraestructura TIC -tant pel que fa a la xarxa com a la compra de portàtils- realitzada en aquests darrers mesos per a fer front a la pandèmia, i els 440.000 restants serviran per a impulsar cinc projectes col·laboratius amb la resta d’universitats públiques valencianes per a promoure de manera coordinada una transformació digital més profunda.

El vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modesto Fabra, ha subratllat que aquesta col·laboració entre universitats «permetrà desenvolupar o millorar aplicacions en l’àmbit de la gestió, l’analítica i explotació d’informació dels campus, els intercanvis acadèmics, la docència i la formació digital». Pel que fa a l’UJI, el desplegament dels diferents projectes compta amb la participació del Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT); el Servei d’Informàtica (SI); l’Oficina d’Innovació i Auditoria de Tecnologies de la Informació (OIATI) i la Unitat d’Anàlisi i Desenvolupament en Tecnologies de la Informació (UADTI).

L’UJI lidera el projecte «ProDigital» d’avaluació, millora i certificació de competències digitals. «ProDigital», que parteix d’una experiència pilot desenvolupada dins del Pla UJI Digital, permetrà desenvolupar una plataforma d’autoavaluació de la competència digital; la creació d’un banc de recursos educatius oberts digitals i multimèdia i, per últim, el disseny d’una estratègia compartida de formació i certificació basat en els estàndards europeus, segons ha detallat el comissionat de la rectora per a l’Impuls Digital i coordinador del Pla UJI Digital, Francesc Esteve.

Un segon projecte, anomenat «Erasmus without papers» i coordinat per la Universitat de València, se centra en el desenvolupament d’una plataforma en el núvol que permeta a les universitats participants intercanviar els documents i les dades de l’alumnat Erasmus. Amb aquest mòdul comú, es pretén simplificar la integració dels centres universitaris als sistemes d’informació europeus.

També s’ha incorporat la millora de l’aplicació de Gestió d’Òrgans Col·legiats (GOC), la solució tecnològica desenvolupada per les universitats públiques valencianes des de 2019 per a cobrir tot el procés de gestió i organització de reunions, inclosa la realització de votacions electròniques. Ara, sota la coordinació de la Universitat Politècnica de València, s’implementaran noves funcionalitats com el servei de traducció, la reserva d’espais o el registre.

Un altre projecte és «Adaptative Learning», coordinat per la Universitat d’Alacant i que suposarà el desenvolupament d’una plataforma tecnològica d’aprenentatge personalitzat. La UA també coordina «Smart Campus», el projecte que dotarà a les universitats d’una plataforma de gestió, control i visualització de dispositius de sensorització que ajude a l’anàlisi de la informació i la presa de decisions.