El grup GEOTEC torna a col·laborar amb la iniciativa «Women in Copernicus» que llança la seua segona enquesta

25/01/2022 | SCP

El Grup d'Investigació en Tecnologies Geoespacials (GEOTEC), integrat en l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge de la Universitat Jaume I de Castelló, participa de nou en la iniciativa Women in Copernicus (WiC), que ha llançat la seua segona enquesta dirigida a totes les persones que treballen en l'ecosistema del programa d'Observació de la Terra Copernicus de la Comissió Europea.

GEOTEC ja va participar l'any passat en la primera enquesta d'aquesta iniciativa europea que té com a objectiu aprofundir en el paper que les dones juguen dins del programa Copernicus. L'acció va estar coordinada per BreTel (Brittany Remote Sensing Group, França), amb la col·laboració de l'SPW (Public Service of Wallonia, Bèlgica) i l'equip castellonenc.

Aquesta segona enquesta pretén conéixer també l'opinió dels homes respecte a la diversitat i igualtat en Copernicus, i també inclou una nova secció sobre els estereotips de gènere, que oferirà dades sobre com es perceben les persones respecte a uns adjectius que s'han preseleccionat. Per a organitzar aquesta secció, s'ha comptat amb la col·laboració de la professora Sonia Agut Nieto del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de l'UJI.

L'enquesta, que està patrocinada per AGILE, l'associació de Laboratoris Europeus d'Informació Geogràfica, estarà disponible fins al dia 11 de febrer, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. Es pot respondre a través d'aquest enllaç o en la pàgina principal de WiC. Les persones que ja van respondre la primera enquesta, poden respondre la nova secció sense haver de respondre totes les preguntes.

El projecte està dirigit voluntàriament per l'equip principal de WiC format per diverses dones, entre elles tres investigadores de GEOTEC: Aida Monfort, Águeda Gómez i Estefanía Aguilar.

Resultats de la primera enquesta

La primera enquesta, dirigida a totes les dones que treballen en l'àmbit de Copernicus, va aconseguir recaptar les respostes de 460 dones, que no representen a tot l'ecosistema de Copernicus, però que van brindar una primera visió sobre el tema del gènere en aquest programa.

Els resultats globals de l'enquesta es poden trobar en la web de la iniciativa i entre ells destaca que, encara que les dones tenen un grau de formació molt alt i estan satisfetes amb el seu treball, és molt rar que ocupen les posicions més altes dins de les organitzacions. Les dones ocupen posats que estan més pròxims als usuaris finals com pot ser atenció al client i serveis.

A més dels resultats de la primera enquesta, en la web també es poden trobar una sèrie de vídeos que es van realitzar a partir d'entrevistes curtes a les participants en els quals expliquen les seues vivències personals relacionades amb el seu treball en Copernicus.