El Paranimf inicia el curs amb teatre i dansa de caràcter social, cinema d’autor actual i clàssics de Berlanga

14/09/2021 | SCP

El Paranimf de la Universitat Jaume I inicia un nou curs amb una variada programació d’espectacles teatrals i de dansa que, en la seua línia habitual, abordaran temes socials i compromesos que convidaran a la reflexió. Una cuidada selecció de cinema d’autor actual i clàssics de Luis García Berlanga, així com música de jazz, completaran les propostes d’aquesta temporada de tardor.

Les representacions s'iniciaran el divendres 24 de setembre amb Cartes a Curiede Maquinant Teatre, una obra amb component feminista que aborda el paper de les dones en la ciència a través de la figura de Marie Curie i que obrirà el cicle «Escenaris d’EnRaonaMents», una sèrie de propostes teatrals que tenen com a objectiu suscitar la reflexió del públic.

La programació continuarà l’1 d'octubre amb Grad, de Teatro de la Resistencia, teatre documental que tractarà el tema dels conflictes armats a través de l’experiència personal dels artistes de la companyia, que van haver de deixar el seu país i buscar una nova llar a causa del desmembrament de Iugoslàvia.

El 8 d’octubre la companyia La Ravalera Teatre estrenarà al Paranimf Antimulleriana, un espectacle que estava previst per a tancar la programació teatral del curs passat i que es va haver d’ajornar.

D’altra banda, dins del cicle «Danza a escena» de la Xarxa Espanyola de Teatres, s’oferirà el 15 d’octubre No pleasure del coreògraf basc Iker Karrera, una peça de dansa contemporània de gran format on es fusionen diferents gèneres per a entretenir, obrir nous camins i connectar amb nous públics.

El circ també estarà present a la programació d’aquest trimestre el 22 d’octubre amb l’espectacle Peus dalt, de Spinish Circo, en el qual els cinc components utilitzen el circ, el teatre, el moviment i la veu com a llenguatges per a relacionar-se i expressar-se per a embarcar l’espectador en un viatge sobre la pròpia identitat i la col·lectivitat.

El 29 d’octubre arribarà al Paranimf la 29a Mostra de Teatre Reclam que s'iniciarà amb l’obra Réquiem por un campesino español, de Teatro Che y Moche, una adaptació de l’obra universal de l’autor aragonès Ramón J. Sender l’any del 120 aniversari del seu naixement.

El cicle «Escenaris d’EnRaonaMents» continuarà el 5 de novembre amb la peça de dansa Migrare, de Maduixa Teatre, una història commovedora sobre la lluita, la fortalesa i la resiliència de les dones migrants, i el 10 de novembre amb Masovers. Entre l’espasa i la paret, de Factoria d’Històries, un xicotet homenatge al món rural i a una gent que històricament ha estat deixada de la mà de Déu: els masovers. Aquest cicle es completarà el 18 de novembre amb ETUDE #0, de Teatro PHO, una proposta que es desenvolupa en un espai limitat i en la qual es reflexiona sobre l’èsser humà i els seus principis.

Dins del Reclam s’oferirà el 12 de novembre l’obra Classe, de Focus.cat, una comèdia sobre les dificultats a l’escola i la vida; Déjà vu, de la companyia Manuel Alcántara, el 19 de novembre, un espectacle visual per a tots els públics on es difuminen les fronteres entre la realitat i la fantasia, i Explore el jardín de los Cárpatos, de la companyia José y sus Hermanas, el 26 de novembre, una peça escènica que aborda el fenomen del turisme des de la perspectiva dels desplaçaments massius, la corrupció dels paisatges i la trajectòria de la marca Espanya des del franquisme fins a l’actualitat. Finalment, Johnny Chico, de Stephen House, abordarà el 3 desembre el tema de la LGTBIQ+fòbia de la mà de l’actor d’Onda Víctor Palmero.

La programació d’aquest trimestre del Paranimf es tancarà el 16 de desembre amb l'habitual Concert de Nadal a càrrec de la Big Band UJI amb un repertori variat que apunta als diferents estils que el gran gènere del jazz ha desenvolupat.

CICLES DE CINEMA

Pel que fa al cinema, es podrà gaudir dels cicles habituals en versió original, amb la col·laboració, com sempre, de l’Institut Valencià de Cultura com a seu de la Filmoteca a Castelló. La programació s’iniciarà el 18 de setembre amb el cicle «En pantalla gran», que estarà dedicat a Luis García Berlanga en el centenari del seu naixement. El cicle inclourà la projecció en versió original i 35 mm dels títols més destacats de la seua filmografia: ¡Bienvenido, Mr. Marshall!; CalabuchLos jueves, milagro; Plácido; El verdugo; La escopeta nacional i La vaquilla.

Quant al cicle «Nou cinema», començarà el 25 d’octubre amb Destello bravío, òpera prima de la directora Ainhoa Rodríguez que ha obtingut el premi especial del jurat i millor muntatge al Festival de Màlaga 2021. Després serà el torn de La vida de los demás, una pel·lícula iraniana, guardonada amb l’Os d’Or a la millor pel·lícula en el Festival de Berlín 2020, que tracta sobre la pena de mort a través de quatre històries de la vida quotidiana. Dins d’aquest cicle també es projectarà Queridos camaradas, del prestigiós director rus Andrei Konchalovsky, guanyadora del premi especial del jurat al Festival de Venècia 2020, i La mujer que escapó, un film coreà guanyador del premi a la millor direcció en el Festival de Berlín 2020. El cicle «Nou cinema» es completarà amb dos pel·lícules que han revolucionat el Festival de Cannes 2021: Titane, un transgressor thriller de la directora Julia Ducournau que ha guanyat la Palma d’Or a la millor pel·lícula, i Benedetta, del director Paul Verhoeven, un polèmic film sobre la història d’una monja lesbiana.

L’espai cultural universitari comptarà amb les mesures necessàries perquè el públic puga gaudir dels espectacles de la forma més segura possible davant les circumstàncies de la pandèmia de la COVID-19.

En la web http://www.uji.es/cultura/paranimf es pot consultar la programació completa amb tot detall per a ampliar-ne informació.