Publicacions de l'UJI i la UV coediten la traducció al valencià de l'obra d'Ateneu de Nàucratis «El sopar dels erudits»

26/05/2021 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I ha coeditat amb Publicacions de la Universitat de València el títol El sopar dels erudits d’Ateneu de Nàucratis dins la col·lecció «Estudis Filològics», dirigida pel professor Lluís Meseguer. L’obra ha sigut traduida per Rubén Montañés (UJI), Jordi Sanchis i Jordi Pérez Asencio (UV) i prologada pel professor Joan F. Mira.

El títol és una traducció al valencià, amb notes, dels tres primers llibres del convit d'Ateneu de Nàucratis, obra en prosa (ss. II-III dC) en quinze llibres, que narra, seguint el patró del diàleg platònic, el sopar i posterior simposi d’un grup d’erudits a Roma. En el desplegament d’erudició constant que suposa aquesta conversa, se citen tot de notícies, autors, títols i fragments d’obres avui perdudes i de moltes de les quals aquesta és l’única font.

Les citacions pertanyen a gèneres i temàtiques molt diverses, que van des de la literatura científica (medicina, zoologia, botànica) a la lírica arcaica i, especialment, la poesia dramàtica, sobretot la comèdia. A banda, doncs, de l’interés literari dels esmentats texts, aquesta obra constitueix una valuosíssima font d’informació sobre nombrosos aspectes de les cultures grega i romana de l’Antiguitat. La traducció va precedida per un estudi introductori i una bibliografia selectiva i actualitzada.

A febrer, l’UJI va incorporar al seu catàleg digital la revista sobre cultura neohel·lènica Αέρηδες-Torre dels Vents, a iniciativa de l’Associació Catalana de Neohel·lenistes (Neogrec). En aquest àmbit de coneixement, Publicacions de l'UJI compta també amb el títol Griego moderno. Nociones y recursos para el aula de griego antiguo, de Santiago Carbonell, recentment editat, amb una introducció a l’evolució històrica de la llengua grega per Rubén Montañés.