21/05/2021 | SCP

Un centenar de catedràtics i professors de 33 universitats espanyoles ha fet públic un manifest en el qual es reivindica una major formació en matèria de comunicació per als futurs mestres. El manifest, titulat «La educomunicación en España: un reto urgente para la sociedad digital», ha sigut promogut pel catedràtic d'Educació de la Universitat de Huelva Ignacio Aguaded i pel catedràtic de Comunicació Audiovisual de la Universitat Jaume I de Castelló Javier Marzal, i pot llegir-se íntegre des de la pàgina web https://www.edu-comunicacion.es. Així mateix, els promotors han posat en marxa una recollida pública de signatures de suport a través de la plataforma Change.org, a la qual es pot accedir des de l'adreça http://chng.it/PZ5ynKNYB4.

Segons es recull en el manifest, l'alfabetització mediàtica continua sent una matèria pendent en el sistema educatiu espanyol després de quasi 50 anys de democràcia, una manca que s'ha vist agreujada per la pandèmia del coronavirus, que ha posat de manifest que les administracions educatives i la majoria de centres educatius no estaven preparats per a afrontar un nou escenari en el qual les tecnologies aplicades a l'educació i l'adquisició de competències mediàtiques han resultat essencials. En aquest sentit, els experts en educació i comunicació asseguren que la crisi sanitària ha vingut acompanyada «d’una altra pandèmia informativa», relacionada amb la propagació de faules, mentides i fake news, que estan inundant les xarxes socials des de fa anys, i a la qual s'han d'enfrontar tant el sistema educatiu com el sistema mediàtic.

La petició del grup d'experts va en la línia de les manifestacions de la UNESCO, de la Comissió i del Parlament europeus, que fa anys que insisteixen en la necessitat de potenciar l'alfabetització mediàtica per a convertir Europa en una economia del coneixement més competitiva i inclusiva. Aquesta alfabetització mediàtica s'entén com la capacitat d'usar i comprendre críticament els diferents mitjans de comunicació en els seus múltiples contextos. Per a això, és necessari formar els futurs educadors en un conjunt de competències digitals específiques que no s'inclouen en l'actualitat en els plans d'estudi dels graus en Mestre/a d’Educació Infantil i d'Educació Primària, així com tampoc en els del Màster Universitari de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Aquesta situació, assenyalen els signants del manifest, és un «greu anacronisme» d'aqueixa formació universitària davant l'actual omnipresència de les pantalles i de la imatge, i la utilització intensiva d'Internet i de les xarxes socials. En la seua opinió, la formació mediàtica i audiovisual «té un enorme valor estratègic per a aconseguir el desenvolupament autèntic de la Societat del Coneixement, amb una rellevància només comparable a la necessitat de comptar amb un sistema comunicatiu i audiovisual sòlid, sanejat, plural, lliure de control governamental i de corrupció».

Per tot això, el centenar de docents reclama aplicar la Recomanació 2009/625/CE de la Unió Europea a tot el sistema educatiu, des de l'educació infantil fins al batxillerat, i situar l'alfabetització mediàtica en una posició central i transversal del currículum. També demanden reforçar la formació de professorat en l'educació de i amb els mitjans audiovisuals, avui plenament digitals, així com entendre que l'educació mediàtica no es redueix a l'estudi d'aspectes tècnics, a l'ús de dispositius i programes, sinó que remet sobretot a la promoció de valors democràtics i al foment d'una actitud cívica i crítica davant els mitjans.

En aquesta mateixa línia, consideren que una proposta innovadora que donaria solució a la situació actual seria la creació de dobles graus en Mestre/a en Educació i Comunicació, ja que permetria la creació de noves vies de col·laboració no sols en l'àmbit de la docència, sinó també en els de la investigació i de la transferència. Amb aquest doble grau es formaria educadors amb altes competències comunicatives, un perfil professional que pot tindre una alta demanda en els pròxims anys en els centres educatius, però també en sectors relacionats com són l'editorial o l'audiovisual.

Així mateix, els signants del manifest també reclamen que des del Ministeri d'Educació i des del d'Universitats es facen els passos necessaris per a la revisió del Màster Universitari de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes.

El manifest conclou assegurant que és hora que es produïsquen «avanços ferms» en el desenvolupament de l'educació mediàtica a Espanya, ja que les seues universitats disposen de les eines, les investigacions prèvies i els coneixements necessaris per a això, i «només es necessita la voluntat decidida dels responsables de les administracions educatives i dels equips rectorals». En la seua opinió, és el moment d'una necessària política pública per a «fomentar la formació curricular en educació i la comunicació com a eixos essencials del nostre progrés ciutadà».