L’UJI i el Consell Social presenten el llibre «Penyagolosa. Patrimonio de una comunidad» de Juan Antonio García Esparza

13/05/2021 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i el president del Consell Social de l’UJI, Sebastián Pla, han presentat el llibre Penyagolosa. Patrimonio de una comunidad. Entorno histórico y  valor social, obra del professor Juan Antonio García Esparza.

Editada per Publicacions de la Universitat Jaume I, amb el suport del Consell Social i a l’empara de la Càtedra Diputació de Centres Històrics i Itineraris Culturals de Castelló, aquesta publicació es presenta en forma d’un extens catàleg fotogràfic amb el qual comprendre l’adaptació i contínua transformació dels pobles de Penyagolosa. D’aquesta manera, Penyagolosa. Patrimonio de una comunidad. Entorno histórico y valor social fa valdre el ric patrimoni cultural de la província de Castelló alhora que pretén reflexionar sobre un patrimoni sostenible que protegisca la cultura i les creacions locals, fomente les societats inclusives, salvaguarde la diversitat material i immaterial de forma innovadora i fomente la participació i responsabilitat social, d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i els compromisos de la Nova Agenda Urbana 2030 amb els quals el Consell Social i l’UJI se senten plenament compromesos.

Durant la presentació, la rectora ha destacat que «aquest llibre és fruit d’un treball de recerca desenvolupat durant quatre anys amb el qual, a més de valorar el patrimoni dels pobles del Penyagolosa i la seua gent, també aporta una nova aproximació per a avaluar l’estat i usos dels centres històrics. En definitiva, és un exemple de com apropar a la societat el coneixement que es genera a la Universitat».

Penyagolosa. Patrimonio de una comunidad. Entorno histórico y valor social fa un ampli recorregut visual del patrimoni dels pobles del Penyagolosa: Atzeneta, Castillo de Villamalefa, Culla, Les Useres, Vistabella, Llucena, Puertomingalvo, Ludiente, Xodos i Villahermosa. Alcaldes i representants municipals de la majoria d’aquests pobles han assistit a la presentació del llibre.

Juan Antonio García Esparza és professor titular del Grau d’Arquitectura Tècnica, director de Càtedra i coordinador del grup d’investigació Tecasos. Amb Publicacions de la Universitat Jaume I ha publicat altres títols com Barracas del litoral mediterráneo i Paisatge, etnografia i rituals a Penyagolosa o diversos manuals dins la col·lecció «Sapientia» de materials editats en accés obert.