La Càtedra Reciplasa de l'UJI dona suport a la formació ambiental del professorat de la Xarxa de Centres per a la Sostenibilitat de Castelló

11/05/2021 | SCP

•  catedra-reciplasa GrupCastello

Fotografia d'arxiu d'edicions anteriors.

La Càtedra Reciplasa de Gestió de Residus Urbans de la Universitat Jaume I té entre els seus objectius la divulgació i formació de la ciutadania per a la correcta gestió dels residus urbans. Dins de les moltes activitats que realitza anualment sobre aquest tema, la formació de la ciutadania té el seu màxim exponent en els xiquets i xiquetes i els joves. És per això que des de la Càtedra Reciplasa de l'UJI s'aposta per dotar de recursos i formar el professorat perquè puga transmetre als seus alumnes una educació en valors ambientals i de sostenibilitat.

Al llarg d'aquest 2021, la Càtedra Reciplasa de l'UJI ha col·laborat amb la Xarxa de Centres per a la Sostenibilitat de Castelló mitjançant l'organització de diferents ponències per a la formació ambiental del professorat a través de les jornades mensuals d'intercanvis d'experiències que organitza la Xarxa entre els seus més de 70 centres educatius membres.

En aquestes jornades virtuals, Montse Simarro, llicenciada en Ciències Biològiques i màster en Educació Ambiental i Restauració Forestal del Bosc Mediterrani, va centrar la seua ponència en la necessitat de recuperar el contacte amb la natura i com l'anomenat «trastorn per dèficit de natura» s'ha vist extremadament potenciat aquests últims mesos a causa de l'extraordinària situació sanitària. Segons Simarro, «reconnectar amb la natura és reconnectar amb u mateix» i aquest és un aspecte en el qual els educadors han de posar la seua obstinació perquè l'alumnat, a través de l'educació ambiental, entenga què necessita la natura de nosaltres i què necessitem nosaltres d'ella.

D'altra banda, Julio Majadas, llicenciat en Ciències Biològiques i Educador Ambiental i membre del Consell Assessor d'Educació Ambiental d'Extremadura, va realitzar una ponència sobre les ecoauditories escolars en la qual va destacar que l'objectiu d'aquestes no és ambiental sinó educatiu, i si s'aconsegueix, millorarà indefectiblement la sostenibilitat del centre. Mitjançant el diagnòstic dels problemes i el desenvolupament d'accions de millora en el centre educatiu, els alumnes poden prendre'n consciència per a augmentar el seu compromís ambiental.

En la sessió d'aquest mes de maig, Pamela Collado, mestra del CRA Celumbres, va presentar el projecte «Muntanyes d’il·lusions», una iniciativa solidària contra el despoblament rural a la comarca dels Ports. Aquest projecte engloba diversos reptes esportius que posen en valor els espais naturals. D'altra banda, Miquel Garau Ginard va compartir les seues experiències com a fundador del moviment global nmcs (No més burilles en el sòl global) i promotor de la campanya.

Amb aquesta col·laboració, la Càtedra Reciplasa de l'UJI continua apostant per conjuminar esforços per a lluitar per una reducció i adequada gestió sostenible dels residus urbans, mitjançant l'educació de les generacions futures.