Alberto Khalil: «El Sistema Global Harmonitzat unifica la informació sobre productes químics però les empreses encara tenen molts dubtes sobre aquest tema» El Regulatory Affairs Officer de SIAM ha analitzat les normatives sobre exportació de productes químics en el webinar organitzat per l'Aula Zschimmer & Schwarz de l'UJI

22/04/2021 | SCP

La Z&S School, el cicle d'activitats divulgatives celebrades sota el paraigua de l'Aula Zschimmer & Schwarz de Química Sostenible i Circular de la Universitat Jaume I, ha celebrat aquest dijous el webinar «Exportació en el sector químic: en coneixes la normativa?», a càrrec d'Alberto Khalil, Regulatory Affairs Officer de SIAM, empresa especialitzada en el compliment de la legislació en la indústria química, i moderat per Aarón Martínez, director tècnic de Zschimmer & Schwarz España.

Khalil ha analitzat les similituds i les diferències existents en el món en matèria de classificació i etiquetatge a l'hora d'aplicar el Sistema Globalment Harmonitzat (SGA) al sistema normatiu de cada país. En aquest sentit, ha afirmat que «l'objectiu del SGA és unificar la informació sobre seguretat dels productes químics perillosos a escala global i facilitar així el comerç. Aplicant el SGA en els diferents països, no serà necessari per a una empresa exportadora de productes químics reclassificar els seus productes i re-etiquetar amb la finalitat de complir els requisits del país importador».

No obstant això, Khalil admet que «no sempre ocorre així, ja que cada país adopta el SGA segons els seus propis criteris. Per tant, continua sent necessari classificar, etiquetar i generar les fitxes de dades de seguretat seguint la legislació del país on es comercialitza».

Durant la sessió, també s'han estudiat diversos problemes reals sorgits de la no comprensió dels reglaments a l'hora d'exportar qualsevol producte fora del mercat de la Unió Europea. «A conseqüència de no adaptar la documentació al país receptor o de fer-ho erròniament, el producte pot quedar immobilitzat en duanes, prohibir-se la seua venda i fins i tot comportar una sanció per a l'exportador», ha explicat Khalil.

Com ha manifestat el director tècnic de Zschimmer & Schwarz España, Aarón Martínez, «tot això posa en evidència la necessitat per a les empreses de comptar amb professionals de Regulatory, que garanteixen la qualitat i la seguretat dels productes químics i del procés de producció en tots els seus passos.  En Zschimmer & Schwarz España, comptar amb un departament de Regulatory Affairs ens permet anar més enllà del que demana la llei i donar també un valor afegit als nostres clients».

En aquest sentit, ha afirmat que el rol del professional de Regulatory Affairs en la indústria química està en auge i ha destacat que la seua contribució és indispensable per a les empreses, a les quals ajuda a aconseguir un producte de més qualitat, en menor temps i amb el suport de tots els certificats necessaris; a més, el seu consell, en el qual convergeixen tant els seus coneixements legals com científics, és de gran valor per a la resta dels departaments i per als clients de la companyia.