La rectora Eva Alcón urgeix a «vèncer les resistències a la igualtat» per a accelerar els lideratges femenins en el marc de l'Agenda 2030

02/03/2021 | SCP

La rectora de l'UJI i delegada de la Presidència de Crue per a Polítiques d'Igualtat, Eva Alcón, ha assegurat que «urgeixen accions compromeses» per a evitar reculades en els drets de les dones per l'impacte de la pandèmia i avançar cap a una igualtat de gènere efectiva en el marc de l'Agenda 2030. Alcón ha fet aquesta proposta en el seminari «Igualtat de gènere en el marc del dret internacional: reconstruir millor», organitzat per l'oficina de Nova York de l'Institut de Formació i Investigació de les Nacions Unides (UNITAR per les seues sigles en anglès). A aquesta sessió d'obertura s'han connectat més de 200 joves, fonamentalment diplomàtics i líders socials, dels cinc continents.

Alcón ha compartit conferència amb Melanne Verveer, actual directora executiva de l'Institut de Dones, Pau i Seguretat de la Universitat de Georgetown i qui fora primera ambaixadora dels Estats Units per a Assumptes Globals de la Dona amb el president Barack Obama. Com a moderadores hi han participat la vicerectora de la Universitat de Pennsilvània Rangita de Silva de Alwis, una reconeguda experta internacional en drets de les dones, i la professora de l'UJI Paloma Durán, que va ser directora del Fons per als ODS.

La rectora de l'UJI ha centrat la seua anàlisi en el sistema universitari. En la seua intervenció, ha reconegut els avanços globals que la Declaració de la Plataforma d'Acció de Pequín ha suposat per als drets de les dones i, concretament, en l'accés a la formació i la capacitació. En el cas d'Espanya, ha destacat que el nombre d'universitaris ha crescut fins a 1,5 milions, «la qual cosa suposa que un 45% de joves entre 18 i 24 anys cursa estudis universitaris, 15 punts més que en 1995, i, a més, amb un percentatge de dones del 55,2%».

No obstant això, ha advertit de la «lentitud dels avanços», especialment en àmbits com la presència de dones als llocs de presa de decisions. En aquest sentit, Eva Alcón ha apuntat com un dels objectius d'aquesta dècada la necessitat de «vèncer les resistències culturals, polítiques i socials a la igualtat» per a poder accelerar els lideratges femenins.

En aquest sentit, ha subratllat que, «malgrat que des de fa 30 anys hi ha més dones matriculades que homes en les universitats espanyoles i que tenim major taxa d'èxit en els estudis, no aconseguim el lideratge que ens correspon». Com a exemples, ha citat els desequilibris en els rectorats, amb només un 20% de dones; en les càtedres, amb una dona catedràtica per cada quatre homes, o en les direccions dels instituts d'investigació, amb tot just un 21% de dones al capdavant. A més, ha recordat que fins a 1982 no va haver-hi una dona rectora a Espanya, després de 800 anys d'estudis superiors, i quatre dècades després només hi ha 9 rectores entre les 50 universitats públiques.

Segons ha explicat la també delegada per a Polítiques d'Igualtat de Crue Universitats Espanyoles, per a corregir aquests desequilibris l'estratègia Universitat 2030 incorpora la igualtat com a enfocament transversal amb tres reptes prioritaris: trencar els sostres de vidre, eliminar els biaixos de gènere en els estudis i promoure una conciliació corresponsable. «En un moment en el qual un de cada dos joves d'entre 18 i 24 anys està cursant estudis superiors, les universitats hem d'exercir un paper clau per a educar en igualtat, derrocar estereotips, acurtar bretxes i eliminar la violència contra les dones i fer-ho en col·laboració amb tot el sistema educatiu», ha defensat.

Finalment, la rectora ha valorat el treball desenvolupat des d'unitats d'igualtat, instituts i grups d'investigació o fundacions com Isonomia, la xarxa de municipis per la igualtat de la qual ja suma 91 ajuntaments dels 135 de la província. Així, ha compartit el treball realitzat de la Fundació Isonomia com a agent de transferència del coneixement en matèria d'igualtat als municipis de l'entorn UJI, a través d'accions de formació i sensibilització dirigides a líders polítics, personal tècnic, teixit associatiu, escoles i instituts i població en general «per a potenciar les polítiques d'igualtat en l'àmbit local, afavorir la seua acceptació i implicar tant dones com homes en aqueixa transformació cap a un model social i cultural amb igualtat de gènere».