L’UJI conclou un nou parc solar fotovoltaic, el primer impulsat dins de l’estratègia institucional contra el canvi climàtic

12/03/2021 | SCP

La Universitat Jaume I incorpora un nou parc solar fotovoltaic al campus, el primer impulsat dins del Pla d’accions per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic, ubicat a les cobertes de l’edifici d’ampliació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials i els vestuaris contigus. La rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha subratllat que «aquesta instal·lació suposa un avanç ferm en l’estratègia institucional contra l’emergència climàtica, dissenyada per a fer del campus un espai més sostenible i saludable per a les persones, i més respectuós amb el planeta». Alcón ha visitat avui el nou parc amb la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez; el vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis; el comissionat de la rectora per a l’adaptació a la nova normalitat, Vicent Cervera, i el tècnic de l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP) Luis Vellón.

L’UJI ha invertit 96.000 euros en els 227 panells fotovoltaics que integren el parc solar, amb una potència total instal·lada de 108 quilovats que cobrirà més de la meitat (56% aproximadament) de la demanda d’energia elèctrica dels dos edificis i de les instal·lacions esportives adjacents, segons el projecte desenvolupat per l’OTOP.

La posada en marxa d’aquest parc solar fotovoltaic per a autoconsum se suma a altres accions com l’ampliació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, ja en actiu, o els nous aparcaments segurs per a bicicletes i patinets. «El pla d’accions per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic forma part d'un conjunt d'actuacions i programes, que inclouen investigació, formació i activitats de conscienciació per a impulsar des de la Universitat la transició cap a una societat i un sistema productiu sostenibles», segons ha recordat la rectora.

Aquesta nova infraestructura incrementa la generació d'electricitat a l'UJI amb la font renovable solar i suma la seua producció a altres instal·lacions ja existents. En 2017 es va finalitzar el parc solar fotovoltaic de la Facultat de Ciències de la Salut, amb 81,6 quilowatts (kW) de potència instal·lada, el qual cobreix el 25% del consum d'electricitat de l'edifici, segons les xifres obtingudes en 2018. Aquesta instal·lació s'ampliarà amb 87 kW més en la tercera fase de l'edifici i es convertirà en el parc solar fotovoltaic d'autoconsum més gran amb una potència total instal·lada de 168,6 kW.

L'UJI disposa d'altres parcs solars fotovoltaics de menor capacitat: el primer es va finalitzar en 2004 en el sostre de l'edifici TC de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) i, progressivament, es van incorporar instal·lacions en Espaitec I i II i en l'edifici d'Investigació II. A més, també hi ha en funcionament panells solars tèrmics d'alta eficiència en diversos espais del campus universitari.