La Fundació Isonomia de l’UJI premia la professora Charo Altable Vicario per la seua tasca didàctica en l’àmbit de la coeducació emocional i sexual i prevenció de la violència

04/11/2021 | SCP

La dissetena edició del Seminari Internacional contra la Violència de Gènere «Educació, sexualitat, afectivitat i gènere» organitzat per la Fundació Isonomia de la Universitat Jaume I de Castelló s’ha iniciat a la Facultat de Ciències de la Salut amb el lliurament del XVII Premi Isonomia contra la violència de gènere a la professora Charo Altable Vicario, experta en pedagogia terapèutica, per la seua tasca didàctica amb alumnat i professorat en coeducació emocional i sexual i prevenció de la violència. El premi li ha sigut lliurat per Pilar Safont, vicerectora de Política Lingüística i Igualtat de l’UJI, i la professora Maria José Senent, vicepresidenta de la Fundació Isonomia.

Durant l’acte d’inauguració, la vicerectora de Promoció Lingüística i Igualtat, Pilar Safont, ha comentat que un dels àmbits clau per a erradicar la violència de gènere és «l’educació, tant la formal com la no formal perquè la desigualtat de dones i homes s’inscriu en la mateixa organització de la societat». Considera que hi ha dos grans reptes: d’una banda, aconseguir la implicació i compromís de tots els agents educatius i d’altra, la insistència en la formació del professorat sobre teoria i violència de gènere. Per això, ha comentat, «és tan encomiable la tasca realitzada per la professora Altable en la millora de les relacions afectivosexuals dels més joves i la capacitació del professorat».

L’experta pedagoga ha sigut, a més, l’encarregada d’impartir la conferència inaugural del seminari sota el títol «La construcció d'una altra educació sentimental i eròtica -no patriarcal- com a prevenció de la violència». Durant la primera part ha explicat que les emocions i els sentiments són conceptes ben diferents. Mentre que les primeres són una forma instintiva, espontània i corporal d’expressar els afectes, els segons són la seua construcció cultural, influenciats pel tipus d’educació. Altable ha insistit en la importància d’escoltar les emocions i ha comentat algunes de les pràctiques realitzades en tallers i cursos impartits.

En la segona part de la conferència, ha parlat d’amor-passió, malentés com patiment, drama i dependència, en lloc de tendresa, escolta i acceptació de les diferències. En la seua opinió, gran part del maltractament està relacionat amb aquesta manera de veure l’amor, perquè la violència se situa en l’àmbit de l’afectivitat i la sexualitat. Altable ha assegurat que hi ha un altre tipus d’erotisme no patriarcal basat en el tacte, el silenci, l’educació de la mirada, l’expressió de les emocions i el respecte a les altres persones.

El XVII Seminari Internacional contra la Violència de Gènere de la Fundació Isonomia de l’UJI continua dimecres 3 a la vesprada i dijous 4 de novembre al matí amb diferents panells, conferències i presentacions de comunicacions.

Fotonotícia