L’UJI presenta «El Jardí del Temps», el nou projecte de zona verda que potenciarà la sostenibilitat al campus El nou espai de 10.000 metres quadrats estarà situat entre la Facultat de Ciències Humanes i Socials i l’edifici d’Esports i Serveis Centrals

29/10/2021 | SCP

La Universitat Jaume I ha presentat el projecte «El Jardí del Temps», una nova zona verda de 10.000 metres quadrats que estarà situada entre la Facultat de Ciències Humanes i Socials i l’edifici d’Esports i Serveis Centrals i que donarà continuïtat a l’eix central del campus, definit ara pel Jardí dels Sentits i l’Àgora.

L’acte ha comptat amb la presència de la rectora de l’UJI, Eva Alcón; l'equip d'arquitectes i paisatgista de VAM10 que ha redactat el projecte i l'artista Manuel Sáez, autor del mural ceràmic Geometría ilustrada que s’ubicarà en aquest nou espai.

Eva Alcón ha destacat que amb el Jardí del Temps «convertirem un espai ara pensat per als cotxes en la segona zona verda més important del campus, un punt de trobada més inclusiu, saludable i amable per a la comunitat universitària». A més, ha assenyalat que l’actuació ampliarà la biodiversitat del campus, millorarà l’accés i la visibilitat de les instal·lacions esportives, suposarà la reordenació de la mobilitat amb l'eliminació del trànsit rodat en aquest tram de vial i augmentarà la seguretat viària.

En eixe sentit, Alcón ha apuntat que aquesta actuació, que està previst que s’inicie a finals d’any amb un període d’execució de cinc mesos, s’emmarca en el compromís de la Universitat Jaume I amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 i, en concret, amb la millora de la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic.

Per la seua part, l’equip d’arquitectes i paisatgista ha explicat que «El Jardí del Temps» vol generar una millor relació i comunicació entre els edificis i espais d’aquesta zona del campus, amb recorreguts més naturals i senzills, al mateix temps que es milloren les condicions mediambientals amb el desviament del trànsit i l’impuls dels itineraris per a vianants i els carrils bici.

A més, han assenyalat que el projecte s’ha basat en dues qüestions principals: tractar d’evocar el pas del temps, a través d’una equilibrada selecció d’espècies perennes i caducifòlies pròpies del clima del territori i un repertori botànic que té en compte el volum, cromatisme, textura, ramatge i floració, i dos aspectes mediambientals, respectar el cicle natural de l’aigua i la seua absorció i oferir un alt grau de biodiversitat de fauna i flora.

Finalment, l’artista Manuel Sáez ha explicat que el mural Geometría ilustrada, que constarà de 418 peces de gres porcellànic i tindrà una superfície 151 metres quadrats, representa una cinta mètrica, «un objecte que és universal i estableix connexions amb diferents disciplines. Els colors principals del mural són el groc, que és dinàmic, i el blau, més reflexiu, i la cinta evoluciona en espiral per a desenvolupar el lema de la Universitat ‘Sapientia sola libertas est’». A més, ha afegit que el sistema de subjecció crea una façana ventilada que permet que la peça es puga traslladar a  un altre lloc.

Cal destacar que també està previst que «El Jardí del Temps» incorpore espais aptes per a la docència i l'estudi a l'aire lliure, fonts d'aigua potable per a contribuir a reduir l'ús d'aigua embotellada, una zona elevada que permeta seguir les competicions esportives en la zona nord i una cafeteria, entre altres.

Vídeo del projecte