La Càtedra de Mediació Policial de l'UJI exposa el treball de la Policia Local de Vila-real en un fòrum jurídic sobre el futur de la mediació

25/10/2021 | SCP

La Càtedra de Mediació Policial «Ciutat de Vila-real» de la Universitat Jaume I ha participat a l'octubre en la I Trobada de juristes acadèmics per la mediació, que ha tingut lloc en la Facultat de Dret de la Universitat de València. L'esdeveniment ha sigut organitzat per la catedràtica i presidenta de la Cort d'Arbitratge i Mediació de la Cambra de Comerç de València, Silvia Barona, i s'ha realitzat en el marc del conveni subscrit entre la Universitat de València i la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques amb l'objectiu d'impulsar la cultura de la mediació.

És la primera vegada que es convida la Càtedra de Mediació Policial a intervindre en un fòrum purament jurídic, dirigit principalment a analitzar el present i reflexionar sobre el futur de la mediació intrajudicial. Andrea Planchadell, directora de la Càtedra, dins del panell «La mediació en la praxi: projectes i realitats», ha exposat el treball que realitza la Unitat de Mediació Policial de la Policia Local de Vila-real des de l'any 2004. El servei prestat per aquesta unitat ha sigut secundat per la creació de la Càtedra de Mediació Policial de la Universitat Jaume I l'any 2015 i per la Llei 17/2017 de coordinació de policies locals de la Comunitat Valenciana, l'article 33 de la qual, de manera pionera, reconeix expressament la mediació policial com una funció pròpia de les policies locals.

Planchadell ha presentat en primícia algunes de les dades de l'últim estudi de l'Observatori de Mediació Policial que, amb el rigor acadèmic que aporta la Càtedra de la Universitat Jaume I, analitza l'impacte de la mediació policial en la Comunitat Valenciana. Les dades completes de l'estudi seran públiques i es presentaran a finals d'any.

Paral·lelament, la Policia Local de Vila-real ha rebut la visita d'una delegació de policies locals del municipi guipuscoà d'Azpeitia amb l'objectiu de conéixer el treball en matèria de mediació policial. Durant dos dies, l'equip format pel comissari principal cap de la Policia Local de Vila-real, José Ramón Nieto; l'intendent, Ramón Martínez; un agent de la Unitat de Mediació Policial, Juan Lavado, i la tècnica de la Càtedra, Helena Pérez, ha impartit xarrades sobre com gestionar el canvi en les organitzacions policials i sobre la funcionalitat de la Unitat de Mediació Policial. Helena Pérez s'ha centrat a explicar la mediació policial des del punt de vista universitari i ha subratllat que «és objectiu de la Càtedra aportar un marc teòric a aquesta pràctica coneguda i reconeguda pels habitants de Vila-real».