La Càtedra FACSA-UJI analitza els reptes de l'aigua en el sector agropecuari

15/10/2021 | SCP

La Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I de Castelló ha analitzat els reptes de l'aigua del sector agropecuari en una jornada de treball en la qual han participat les associacions i cooperatives més importants del sector com la Federació de Cooperatives Agroalimentàries de la Comunitat Valenciana, la Unió de Llauradors i Ramaders, l’Associació Valenciana d’Agricultors i Real Export Coop. de Vila-real; instituts tecnològics com l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA), empreses com FACSA i l'administració representada per la Diputació de Castelló.

Per part de la Universitat Jaume I hi han assistit l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigua, la Càtedra de Transformació del Model Econòmic, els grups d'investigació Bioquímica i Biotecnologia, Enginyeria de Residus i Fluids Multifàsics, i la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua. La reunió també ha comptat amb la participació del vicerector adjunt de Transferència, Innovació i Emprenedoria, David Cabedo.

Durant el transcurs de l'esdeveniment, l'agent d'innovació Laura Menéndez ha explicat el projecte WATER UJI en el qual s'integra aquesta acció i les línies generals d'actuació d'aquest projecte. A més, la investigadora Paloma Barreda ha analitzat les necessitats d'aigua de reg per al sector, així com possibles alternatives de l'ús d'aigua regenerada. Aquest tipus d'anàlisi entronca amb el desenvolupament del càlcul de la petjada hídrica que estan duent a terme els investigadors del projecte.

En la jornada s'han identificat sinergies comunes i s'han definit línies de treball prioritàries com l'ús de les aigües de les depuradores de la costa per al reg de cítrics i, fins i tot recàrrega d'aqüífers, l'ús d'aigua de depuradores a l'interior per a estabilitzar la producció d'ametlers i oliveres, la possibilitat d'emmagatzematge d'aigües regenerades i l'estudi de la fertirrigació amb subproductes del sector porcí.

El projecte WATER UJI, liderat per la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua juntament amb l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigua, està finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació, a través de la línia de promoció del talent. El projecte analitza, al costat de les empreses més representatives, l'ús intensiu de l'aigua en els diferents sectors productius de la província de Castelló.

Amb aqueix diagnòstic, s'anima els grups d'investigació de la Universitat Jaume I perquè desenvolupen solucions tecnològiques noves per a intentar reduir el balanç net d'aigua, donant suport a solucions que reduïsquen el consum, la reutilització de l'aigua o la substitució d’aquesta per altres agents quan siga possible. Fruit d'aquestes necessitats, i de les solucions aportades pels grups d'investigació, WATER UJI dona suport a la cerca de finançament i projectes que desenvolupen aquestes solucions, alineades amb les polítiques europees i nacionals, per tal d’afavorir que puguen ser implementades de manera pràctica amb demostradors funcionant en empreses del sector.

Sobre la Càtedra
La Càtedra FACSA de l'UJI va nàixer en 2015 amb l'objectiu de fomentar la formació, la investigació, la difusió de coneixement i l’R+D en la gestió del cicle integral de l'aigua, així com facilitar la col·laboració entre els àmbits professional i docent. Des dels seus orígens fins a l'actualitat, ha organitzat 11 jornades, 23 seminaris i 16 cursos d’àmbit nacional entre altres cites, a més de sumar prop de 300 hores de formació en actiu i de promoure nombroses investigacions i beques en aquest camp.

Fotografies