El Consorci de Museus, l’Ajuntament de Castelló i l'UJI converteixen el Menador en epicentre de la investigació artística a Castelló

25/09/2020 | SCP

Els i les artistes que formen part del programa de residències de creació «Cultura Resident» de la Generalitat han iniciat els seus projectes d'investigació, producció i mediació cultural a Castelló, Alacant i València.

Els primers a fer-ho van ser els residents de Castelló el passat 1 de setembre. El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana manté un acord de col·laboració amb l’Ajuntament de Castelló i la Universitat Jaume I de Castelló per al desenvolupament de les residències d'investigació al Menador Espai Cultural de Castelló que acull les propostes d'Irene Gras, La Estridente, Mar Reykjavik i Agustín Serisuelo.

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Castelló, Verònica Ruiz, i la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals de l'UJI, Carmen Lázaro, han visitat les instal·lacions per a conéixer de prop els projectes, acompanyats per la diputada de Cultura de la Diputació de Castelló, Ruth Sanz.

Pérez Pont ha assenyalat que «es compleix la tercera edició d'aquest programa de residències de creació de la Generalitat que, en només tres anys, ha creat una àmplia xarxa de col·laboracions que fomenten el desenvolupament dels projectes artístics en diferents contextos i en contacte amb la ciutadania, des de l'àmbit més pròxim, gràcies a la col·laboració amb institucions com l’Ajuntament de Castelló o la Universitat Jaume I, fins a vinculacions de caràcter internacional amb altres programes de residències a Hèlsinki, Xile, Praga, Ginebra i Taipei».

El director del Consorci de Museus ha mostrat la seua satisfacció per comprovar la bona marxa de les residències «que han tirat endavant malgrat les dificultats per la pandèmia, comptant amb totes les mesures de seguretat i higiene recomanades i amb un programa d'acompanyament i de trobades que combinen l'activitat presencial amb la virtual».

Per a la regidora de Cultura, Verònica Ruiz, aquest projecte representa «una mostra dels assoliments que podem aconseguir gràcies a la col·laboració interinstitucional». L'edil ha remarcat que aquestes aliances entre institucions «multipliquen els recursos per a fer costat als sectors culturals en aquest moment crucial per al seu futur» i permeten «oferir més oportunitats a artistes com els i les que comparteixen ara aquest espai al Menador, que també estem segurs que integraran la seua experiència a la ciutat en les obres que nasquen d'aquesta residència».

La vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals de l'UJI, Carmen Lázaro, ha assenyalat que «el model cultural de l'UJI s'enforteix amb aquesta col·laboració institucional. La convocatòria de residències artístiques del Consorci de Museus és un instrument clau per al suport, la difusió de la creació contemporània i la investigació artística, accions que descriuen l'essència del compromís cultural de la Universitat. El Menador, lloc de cogestió amb l'Ajuntament, proporciona l'espai ideal per a l'intercanvi i la relació activa entre artistes, investigadors i ciutadania. Aquesta convocatòria és una acció que ha de tenir continuïtat i consolidar-se com a model de suma de compromisos institucionals a favor de la cultura amb majúscules».

Irene Gras està treballant en el seu projecte «Dones creadores a Castelló», un treball que naix de la necessitat d'investigar i crear un arxiu de dones artistes relacionades amb la província de Castelló. El projecte de La Estridente «La gota de leche. Nodrizas y lactancias mercenarias», és una investigació sobre les representacions visuals de les nodrisses, a partir de registres personals i documents privats de dones que van treballar a la Casa de Maternitat i Expòsits i la Inclusa de l'Hospital General de València, entre altres. Per la seua part el projecte de Mar Reykjavik, «Mira si he corregut terres», que es desenvoluparà al llarg de quatre mesos, és una peça escènica que recull un estudi de les tradicions; i «Espacio intermedio» d'Agustín Serisuelo, és una investigació sobre la transformació del paisatge com a element cultural a partir dels terrenys erms i abandonats que es troben en la perifèria de la ciutat de Castelló.

Els residents comparteixen espai amb els i les creadores seleccionats en el programa CO_NET (Masha Wysocka, Mauro Fontana i Selen Botto), residències que compten també amb el suport del programa «Cultura Resident».

Cultura Resident
«Cultura Resident» és el programa de residències de creació de la Generalitat que compleix amb aquesta la seua tercera edició, sent més de 30 les i els artistes que han desenvolupat les seues obres en les convocatòries de producció, investigació i mediació cultural en la Comunitat Valenciana. En total són més de 60 els i les creadores que s'han beneficiat dels diferents projectes de residències, sota el paraigua de «Cultura Resident».

«Cultura Resident» és un projecte desenvolupat per la Direcció General de Cultura i Patrimoni i el Consorci de Museus, amb la finalitat d'impulsar la creació contemporània i enfortir el teixit cultural valencià facilitant temps, espai, acompanyament i recursos econòmics per al desenvolupament del seu treball.

Programa públic
«Cultura Resident» compta enguany a més amb un programa públic amb l'objectiu de generar i enfortir xarxes entre artistes, contextos culturals i institucions artístiques vinculades a les pràctiques de residència.

Es tracta de trobades tant virtuals com presencials. El primer d'ells se celebra el  24 de setembre, en el Centre del Carme de València en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Postnaturals de Madrid i el pròxim 20 d'octubre es realitzarà una trobada amb el fotògraf castellonenc Julián Barón. A més de fotògraf, Julián Barón és docent i impulsor de projectes que usen la imatge com a eina social de pensament.