L’UJI és la novena millor universitat espanyola segons el THE World University Rankings

03/09/2020 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló se situa en la franja de les 601-800 millors universitats del món en el Times Higher Education World University Rankings 2021, una classificació internacional centrada en l’ensenyament, la investigació, la transferència de coneixement i les perspectives internacionals que posiciona l’UJI en el lloc 9 de les 50 universitats espanyoles participants, en la mateixa franja que altres dotze, i la segona de la Comunitat Valenciana, empatada amb la Miguel Hernández d’Elx.

La universitat pública de Castelló destaca especialment en l’apartat de citacions, un indicador d’influència de la investigació que analitza el paper de les universitats en la difusió de nous coneixements i idees, on es posiciona en el lloc 641. El proveïdor de dades bibliomètriques Elsevier ha examinat 86 milions de cites en 13,6 milions d'articles de revistes, ressenyes d'articles, actes de congressos, llibres i capítols de llibres publicats durant cinc anys. Les dades inclouen més de 24.000 revistes acadèmiques indexades per la base de dades Scopus d’Elsevier i totes les publicacions indexades entre 2015 i 2019. També es recopilen les cites d’aquestes publicacions realitzades en els sis anys de 2015 a 2020.

La metodologia del rànquing inclou 13 indicadors de rendiment centrats en quatre pilars fonamentals de l’acompliment: docència, investigació, transferència de coneixement i perspectiva internacional, i agrupats en cinc àrees (ensenyament, investigació, citacions, visió internacional i ingressos de la indústria). El segon apartat més destacat de la universitat pública de Castelló és l'internacional, en el lloc 704 del món i el tercer és la investigació, on l’UJI ocupa el lloc 769. El rànquing avalua la capacitat del centre per atraure estudiantat universitari, postgraduat i personal docent de tot el món i la proporció de publicacions del total de revistes universitàries d’investigació que tenen almenys un coautor internacional, en l’apartat internacional i els resultats de l’enquesta de reputació per pars, els ingressos i la productivitat, en l’apartat d’investigació.

El rànquing ha sigut elaborat pel setmanari Times Higher Education (THE), fundat en 2004. En aquesta dissetena edició, la classificació inclou 1.527 universitats de 93 països.

Rànquing de Xangai

Pel que fa a l’Academic Ranking of World Universities (ARWU), elaborat per la Jia Tong University de Xangai a partir de l'anàlisi de dos mil institucions d'ensenyament superior i considerat internacionalment com l'indicador d'universitats més prestigiós, la Universitat Jaume I de Castelló es troba en el tram 601-700 de les mil universitats millors del món.

La classificació publicada durant el mes d’agost indica que la universitat pública de Castelló és una de les 22 universitats espanyoles que es troben entre les primeres 700 universitats del món i comparteix posicionament en el tram 601-700 amb les universitats Miguel Hernández d’Elx, Alacant i La Laguna.

En total, Espanya ha situat 55 universitats entre les 1.000 primeres del món. La classificació del rànquing ARWU té en compte indicadors de rendiment acadèmic o d’investigació, com ara el nombre d'egressats i personal del centre amb premis Nobel o medalles Fields, el nombre de publicacions en revistes internacionals de prestigi com Nature o Science; el nombre d'investigadors altament citats segons el llistat anual elaborat per Clarivate Analytics; els articles indexats per Science Citation Index-Expanded (SCIE) i Social Science Citation Index (SSCI) i el rendiment acadèmic per càpita d’una institució.

L’UJI destaca especialment en el nombre d’investigadors i investigadores altament citats, en el nombre de publicacions indexades i en la productivitat científica per professorat.