Quatre membres de l’UJI han estat guardonats per l’Ajuntament en les categories d'investigació etnològica, humanitats i pau

04/09/2020 | SCP

El Menador Espai Cultural ha acollit l'acte de lliurament dels Premis Ciutat de Castelló 2020 en els àmbits de les arts, les humanitats i la ciència. L'alcaldessa, Amparo Marco, ha assegurat que «el seu esperit cobra avui un major relleu, en homenatjar valors fonamentals per a la convivència, l'educació, l'humanisme, la memòria històrica, la cultura, les arts escèniques, la música, la literatura, la igualtat, la solidaritat i la pau, uns valors que són imprescindibles en aquests temps difícils en els quals es fa urgent la unitat institucional, política i social, el diàleg i el respecte».

Els professors Sergi Selma i Reis Lloría, docents del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura, i membres del Grup d’Investigació EPiCS (Educació, Patrimoni i Investigació en Ciències Socials) de la Universitat Jaume I de Castelló han recollit el Premi d’Investigació Etnològica Vicent Pau Serra.

El treball d’investigació guanyador titulat «Aprenem del passat, eduquem el futur. El patrimoni etnològic de Castelló de la Plana» aposta per l’educació patrimonial com a recurs didàctic per a treballar els continguts curriculars de les ciències socials a l’ensenyament. El jurat ha valorat la temàtica plantejada com a «interessant i necessària per a la ciutat», alhora que destaca «que es tracta d’un contingut rellevant, molt detallat i que no es trobava enlloc fins ara».

La investigació ha permès identificar primer i estudiar després un voluminós i divers conjunt de patrimoni etnològic disseminat pel terme municipal i la mateixa ciutat de Castelló de la Plana. El treball realitzat permetrà la posada en valor i la difusió al conjunt de la ciutadania d’un valuós patrimoni cultural que sovint és desconegut o passa desapercebut als ulls de la gent.

D'altra banda, el professor Víctor Vilanova, membre del Grup d’Estudis d’Història Local i Fonts Oral de l’UJI ha estat guardonat en la categoria d’humanitats per l’obra «El proyecto educativo de la Segunda República en las comarcas de Castelló. La depuración del Magisterio». I la doctoranda de l’UJI i activista Fathuma Ahmed ha recollit el Premi per la Pau en reconeixement a la seua lluita contra l’ablació genital femenina i a favor de l’empoderament de la dona. Tots quatre col·laboren habitualment amb Publicacions de l'UJI, l’editorial universitària on han publicat diversos títols.

Els altres premiats han estat María Goretti, en la categoria de literatura infantil Tombatossals, autora del conte «Super mia!»; Begoña Tena, en la categoria de teatre, per l'obra «Errants»; l'artista castellonenc Francisco Rangel en arts plàstiques per la composició «El sueño de Adán», i el Premi Excel·lència Musical Guitarrista Manuel Babiloni ha sigut per al compositor Ramón Paús.