L'alumnat de primer de Comunicació Audiovisual i Periodisme de l'UJI conta amb imatges la seua visió sobre el confinament

31/07/2020 | SCP

El repte llançat pel professor José Antonio Aguilar a l'estudiantat ha comptat amb la participació de més de 160 alumnes i alumnes.

Més de 160 alumnes de primer curs dels graus de Comunicació Audiovisual i Periodisme de la Universitat Jaume I de Castelló van acceptar el repte llançat pel professor José Antonio Aguilar de plasmar mitjançant fotografies la seua particular visió o vivències sobre el confinament amb les quals construir una història comuna de l'esdevingut durant aquestes setmanes.

El resultat ha sigut un vídeo de 14 minuts de duració que pot veure's en el canal de YouTube de la universitat pública de Castelló i que compta amb una versió reduïda per a altres xarxes socials. El muntatge, música i crèdits ha sigut realitzat per Inés Aguilar i del so s'ha encarregat Robert Martínez. Ha sigut coordinat pel docent responsable de les pràctiques de l'assignatura «Teoria i Tècnica de la Fotografia», que compta amb els professors Marta Martín i Hugo Doménech del Departament de Ciències de la Comunicació, dirigit pel professor Javier Marzal, en la part teòrica.

El professor Aguilar s'ha mostrat molt satisfet pel treball realitzat per l'alumnat perquè entre tots «han contat una història sobre el confinament, en la qual segur que moltes persones es veuen identificades d'alguna manera» i ha volgut agrair especialment l'«esforç realitzat per aquests joves de 18 i 19 anys nouvinguts a la universitat» perquè «el professorat també hem après molt durant aquesta quarantena. En el meu cas -assegura- l'ha convertida en una cosa positiva».

La resposta a la iniciativa plantejada pel docent va ser tímida durant les primeres setmanes, però el professor Aguilar va aprofitar algunes de les classes per videoconferència per a animar-los amb algunes de les imatges que havien arribat, explicar-los tècniques que els permeteren plasmar la seua creativitat amb càmeres rèflex, compactes o dispositius mòbils de tota mena i donar-los indicacions individuals durant les tutories.

Al final, el professor ha rebut més de 20.000 imatges, de les quals han sigut seleccionades 800 imatges entre tots dos graus, i més de 300 per al vídeo llarg, que inclou també frases de l'estudiantat gravades durant les classes o en les presentacions finals dels treballs (l'alumnat podia mantenir el seu projecte final de l'assignatura triat al principi del semestre o fer un sobre la quarantena).

Aguilar ha explicat que «cada alumne i alumna s'ha centrat en un tema de la quarantena i encara que hi ha punts de vista repetits, entre tots han enriquit la història». El docent ha destacat la bona predisposició de l'estudiantat en la valoració de les imatges i la seua capacitat d'aprenentatge i millora contínua del treball presentat. Malgrat les dificultats tècniques (encara no estaven familiaritzats amb els equips) o personals (alguns estaven sols a casa) «han sigut capaços de fer un treball en equip meravellós i l'esforç ha valgut la pena», conclou Aguilar.