10/07/2020 | SCP

La Universitat Jaume I ha organitzat una jornada virtual sota el títol «Jornada de pràctiques externes a distància: bones pràctiques» en la qual s'han presentat experiències de bones pràctiques en l'àmbit del desenvolupament, seguiment i avaluació de les pràctiques externes a distància. Organitzada pel Vicerectorat d'Estudiantat i Compromís Social a través de l'Oficina d'Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP), la jornada ha comptat amb prop de 600 persones inscrites en representació dels diferents col·lectius implicats en la realització de pràctiques externes de 30 universitats diferents.

La sessió de comunicacions ha sigut presentada per la rectora de l'UJI, Eva Alcón; la vicerectora d'Estudiantat de la Universitat d'Alacant i presidenta del Grup de Treball Ocupació de CRUE Universitats Espanyoles, Nuria Grané, i la vicerectora d'Estudiantat i Compromís Social de l'UJI, Inmaculada Rodríguez. Durant la seua intervenció, Alcón ha recordat la importància de les pràctiques acadèmiques. «Estem en un moment en el qual és necessari repensar els nostres programes, les nostres accions i les nostres decisions sense renunciar a una qüestió essencial per a les universitats: la formació acadèmica d'excel·lència. I, per a aconseguir-ho, les pràctiques externes de qualitat continuen sent un element estratègic» ha destacat la rectora. «Estic convençuda que les experiències compartides en aquest fòrum ajudaran a enriquir la resposta que estem donant les universitats a una situació complexa i de tanta incertesa com la que estem vivint» ha afegit.

Durant la jornada s'ha realitzat un diagnòstic dels obstacles i facilitadors trobats tant pels tutors i tutores professionals i acadèmics com pels estudiants en l'organització de les pràctiques externes a distància així com les especificitats segons l'àmbit d'estudi. En aquest sentit, s'han explicitat bones pràctiques com a plataformes de pràctiques virtuals, major coordinació entre els tutors acadèmic i professional, adaptació curricular dels continguts i competències a desenvolupar; complementació amb activitats transversals i ponències d'experts. De les experiències compartides, ha quedat clar que per a les pràctiques curriculars l'òptim és la presencialitat, encara que l'actual situació ha suposat una oportunitat per a mostrar nous nínxols i fórmules de pràctiques, com la combinació de presencialitat amb pràctiques a distància, que poden conviure amb el model presencial.
Un altre dels aspectes que s'ha destacat és que existeixen reptes a afrontar com la bretxa digital i la necessitat de major formació en competències digitals, així com la cooperació amb agències de qualitat i el foment de la interacció social dels estudiants que realitzen les seues pràctiques a distància o la formació en competències dels mentors professionals per a optimitzar el seguiment dels estudiants.

Finalment, s'ha evidenciat que les universitats han realitzat un esforç ràpid per a poder facilitar les pràctiques externes a distància dels seus estudiants, però han de continuar repensant la metodologia a distància, atés que el procés de Pràctiques Externes és molt complex. En el cas de les empreses, el teletreball ha vingut per a quedar-se, i en la mesura que aquest sistema està desenvolupat, es faciliten unes pràctiques externes a distància de major qualitat. El compromís de moltes entitats cooperadores cap a les universitats i els estudiants ha quedat palés durant aquest temps.

Cal recordar que l'UJI ja va ser pionera en adoptar un model de pràctiques obligatòries integrades per al 100% del seu estudiantat quan es va crear en 1991. Quasi trenta anys després, aquesta aposta innovadora s'ha traduït en una mitjana de 3.400 pràctiques a l'any de 58 perfils formatius de graus i màsters i la col·laboració amb unes 1.000 entitats cooperadores per a pràctiques curriculars i unes 700 per a extracurriculars.

Vídeo jornada