23/06/2020 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i el president de la Diputació de Castelló, José Martí, han presentat les vuit empreses seleccionades en la primera convocatòria del programa «Talent rural», un programa pilot i pioner a la Comunitat Valenciana, que permetrà la realització de pràctiques formatives a partir de setembre per part de l’estudiantat universitari en empreses i entitats ubicades en poblacions de la província de Castelló amb menys de 3.000 habitants. L’acte, en el qual també s’ha explicat com l’estudiantat podrà participar en el programa, s’ha realitzat a través del canal de Facebook de la Universitat i ha comptat a més amb la participació de la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez, i el diputat de Promoció Econòmica, Ocupació i Internacionalització, Pau Ferrando.

En el programa participaran en la seua primera edició vuit empreses de municipis de l’interior de la província de Castelló de menys de 3.000 habitants amb menys de 250 treballadors o treballadores que acolliran estudiantat de grau o màster oficial matriculat a l’UJI no empadronat en el municipi per a realitzar les pràctiques de forma presencial entre l’1 de setembre i el 15 de desembre de 2020, una oferta que permetrà posar a prova l’experiència de les empreses i de l’estudiantat alhora que s’ajusta a la situació actual provocada pel coronavirus.

El programa «Talent rural» pretén facilitar un punt de trobada entre les demandes i ofertes de treball en l’àmbit rural, atraure talent, oferir experiència prelaboral i afavorir la convivència en un entorn rural amb una elevada qualitat de vida. Està orientat a l’estudiantat que vulga afrontar el repte d’una pràctica inèdita en l’àmbit acadèmic, professional i personal. «L’UJI ha estat una universitat capdavantera en la incorporació de les pràctiques als seus estudis. Ara, amb «Talent rural», tornem a impulsar una iniciativa pionera en el sistema universitari valencià: fer pràctiques en empreses del món rural i residir en el municipi durant el període de pràctiques», ha destacat Eva Alcón. «Talent i ruralitat són és un dels binomis d’aquest programa, que apropa realitats, la universitària i la de l’entorn rural, que es necessiten per a superar reptes com el de la despoblació», ha afegit la rectora.

L'Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques de l’UJI i la Diputació de Castelló han avaluat les 27 candidatures d’empreses i entitats presentades. Les vuit ofertes estaran dirigides a estudiantat de 13 graus i cinc màsters oficials amb perfils molt diversos. L’avaluació de les entitats, que no rebran cap ajut econòmic, s’ha realitzat atenent a diversos criteris com ara la població del municipi i la seua taxa d’envelliment, la mida de l’empresa o la idoneïtat de l’oferta i implicació de l’entitat a facilitar l’estada de l’estudiantat. Aguas de Cortes (Cortes de Arenoso), Controldrop SL (la Vall d’Alba), Cooperativa Agrícola Sant Bertomeu (Atzeneta), Comunicacions dels Ports (Morella), Hotel Rosaleda del Mijares (Montanejos), Penyalab (Vistabella), Ruralco Network SL (Culla) i Talleres Colomina (Sot de Ferrer) han sigut les empreses seleccionades en aquesta primera edició del programa.

El president de la Diputació de Castelló, José Martí, veu «completament necessària la suma de forces entre administracions per a convertir les zones interiors de la província en llocs on la joventut puga sembrar la seua llavor de futur». Per a Martí, «Talent rural» és el millor espill «de la nostra voluntat política de convertir Castelló en un territori pròsper i obert a noves oportunitats», un objectiu per al qual «comptem amb l’estreta col·laboració de la Universitat Jaume I, el principal centre de coneixement de la província, al qual estem units des de la seua fundació en 1991» i ha aprofitat per a donar la mà a l’UJI per a ampliar la col·laboració a més àmbits. Així mateix, José Martí també ha tingut bones paraules per a les empreses d’innovació que participaran en aquesta primera edició de «Talent rural», «per la vostra ferma aposta per l’interior. Al vostre costat estarem».

Pel que fa a l’estudiantat, l’UJI convocarà un concurs públic de concessió d’ajudes econòmiques per a la realització d’aquestes pràctiques externes que comprendran una part d’ajuda de fins a 400 euros bruts al mes per a allotjament, una ajuda en l’estudi de 300 euros bruts al mes i, en el cas de les pràctiques curriculars les despeses d’alta de Seguretat Social. L’empresa haurà d’aportar la quota a la Seguretat Social que li corresponga.

Vídeo de la presentació