Les universitats públiques valencianes continuaran amb la docència en línia el que resta del curs 2019-2020

06/04/2020 | SCP

La consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital i els rectors i rectores de les universitats públiques valencianes han acordat mantenir tota la docència en format en línia durant el que resta del curs 2019-2020 davant la possibilitat que l’estat d’alarma, decretat pel Congrés dels Diputats el passat 14 de març, es prorrogue més enllà de l’11 d’abril i en previsió que no es puga reprendre la docència presencial.

Les cinc universitats públiques valencianes desenvoluparan en cada institució procediments d’adaptació de l’avaluació a través de mitjans no presencials i treballaran de forma coordinada amb la conselleria per adoptar les millors solucions amb l’objectiu de garantir el desenvolupament del curs acadèmic 2019-2020 en les condicions més òptimes, ateses les circumstàncies, garantint la qualitat de la docència i l’atenció a l’alumant.

COORDINACIÓ CRUE-MINISTERI

La Conferència General de Política Universitària, integrada per una representació del Ministeri d’Universitats i de les conselleries amb competències en matèria universitària de les comunitats autònomes, ja havia acordat garantit la docència i l’avaluació pel que restava del curs 2019-2020, atenent a les especials circumstàncies derivades de la declaració de l’estat d’alarma per la pandèmia del COVID-19.

A finals del mes de març, el president de la CRUE (Conferència de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles) i rector de la Universidad de Córdoba, José Carlos Gómez Villamandos, va mantenir una reunió per videoconferència amb el ministre d'Universitats Manuel Castells per a abordar els diferents assumptes relacionats amb el desenvolupament del curs universitari en les actuals condicions de l'estat d'alarma.

En la reunió van participar també el vicepresident de Crue i rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora; així com el president de Crue–Assumptes Estudiantils i rector de la Universidad de Castilla-La Mancha, Miguel Ángel Collado; el president de Crue–Docència i rector de la Universidad de Cantabria, Ángel Pazos; la delegada de la Presidència per a la Igualtat i rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; i la presidenta de Crue–Professorat i rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre.

Durant la conversa se li va traslladar al titular del Ministeri d’Universitats que les decisions que es prenguérem per part de les autoritats educatives foren consensuades amb tothom i el més flexibles possibles perquè les universitats pogueren adaptar-se a elles des de la seua singularitat. En concret se li va comunicar la importància de:

1. Establir un marc d'actuació comuna per a tot el Sistema Universitari Espanyol (SUE) en el qual cada universitat, en l'àmbit de la seva autonomia, pugui prendre les mesures adequades per a l'objectiu marcat.

2. Establir, amb criteris objectius, el nivell mínim a aconseguir en els diversos cursos/assignatures per a la verificació dels coneixements adquirits per l'estudiantat. Tot això condicionat al fet que les competències generals i específiques no aconseguides puguin obtenir-se, de ser precís, en cursos posteriors.

3. Analitzar l'ampliació del curs acadèmic per a la defensa de TFGs i TFMs, així com – excepcionalment– per a aquelles pràctiques curriculars que es considerin essencials.

4. Considerar com superades les pràctiques curriculars externes quan aquestes s'hagin realitzat, almenys, en un 50%. Els crèdits restants es completaran, en cas necessari, amb seminaris o altres activitats .

5. Analitzar possibles mecanismes d'avaluació online de cara a un possible escenari en el qual no es reprengui la presencialitat a partir de juny. Aquestes eines d'avaluació, entre les quals es troba l'avaluació contínua, han de ser coherents amb la situació i quedar definides en el menor temps possible per a cada assignatura, informant d'això a l'estudiantat.

Per últim, La CRUE també li va demanar al ministre d’Universitats una resposta sobre el tema de la taxa de reposició, després d’informar-li del risc que suposa la perduda de places per la impossibilitat de realitzar convocatòries de concursos-oposicions en el límit establert de tres anys després de la publicació de l’Oferta d’Ocupació Pública.