La Universitat Jaume I posa en marxa un programa de suport psicològic per a la comunitat universitària i per a professionals sanitaris de Castelló

30/03/2020 | SCP

La Universitat Jaume I posa en marxa un programa de suport psicològic dirigit a atendre aquelles persones de la comunitat universitària que estiguen tenint problemes psicològics derivats de la situació causada per l'epidèmia COVID-19 i també als professionals sanitaris dels departaments de salut de la província de Castelló.

Un equip format per 35 docents i investigadors de Psicologia i coordinat pel Deganat de la Facultat de Ciències de la Salut pararà atenció psicològica a través del correu electrònic, per videoconferència o telefònicament.

A més de l'angoixa que puga haver-hi entre el professorat, PAS i estudiantat de la nostra Universitat i dels casos que de manera directa o indirecta puguen estar afectats per la situació sanitària, amb aquesta acció la Facultat de Ciències de la Salut vol posar-se al costat dels professionals sanitaris que estan arriscant les seues vides per nosaltres i ajudar-los a protegir-se del fort impacte emocional que aquesta situació està tenint també en ells. El correu electrònic de contacte per a qualsevol persona que el necessite és: apoyopsicologico@uji.es.

El degà de la Facultat de Ciències de la Salut de l'UJI, Rafael Ballester, ha explicat que aquest servei va dirigit, en el cas de la comunitat universitària, a atendre aquelles persones que «se senten desbordades per la situació, que estiguen obsessionats, que presenten quadres d'ansietat i fins i tot de pànic o que estiguen vivint situacions límit perquè estan contagiats i tinguen fills a casa, perquè tenen a un familiar ingressat i no puguen acompanyar-lo o perquè han perdut a un ser estimat i no s'hagen pogut acomiadar».

Respecte als professionals sanitaris, Ballester ha apuntat que ja presenten quadres d'esgotament físic, amb jornades de treball molt intenses i amb problemes per a dormir, «però també estan experimentant un esgotament emocional, vivint situacions de col·lapse i fins i tot de culpabilitat si no estan en primera línia que han de ser ateses». Es tracta, en tots els casos, de mesures de contenció i d'intervenció en crisi.

Per la seua part, la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha destacat els gestos de solidaritat col·lectiva que s'han succeït entre la comunitat universitària. La posada en marxa del servei d'atenció psicològica de l'UJI és un exemple del compromís social de la nostra Universitat, «més en uns moments en els quals, com expliquen els professionals, la pandèmia i el confinament ens fan afrontar sentiments i emocions difícils de gestionar que ens porten a situacions límits d'angoixa, que també requereixen d'atenció especialitzada».

Aquesta ona de solidaritat i responsabilitat social de centres, departaments i grups d'investigació també ha permés, segons ha explicat la rectora Eva Alcón, que la Universitat pose a la disposició de les autoritats sanitàries quasi 450 màscares; 18.900 guants; quasi 300 bates; equips i experiència en la tecnologia per al diagnòstic del COVID19; impressores en 3D per a la fabricació de respiradors i experiència per al desenvolupament d'inhibidors de proteases actius contra altres tipus de coronavirus.