L'UJI impulsa un consorci d'universitats europees per a reforçar la seua contribució al desenvolupament regional a través del coneixement i la innovació Les sis universitats sòcies promouran de manera coordinada la transformació digital, el desenvolupament sostenible i la inclusió social a les seues regions d'influència

20/02/2020 | SCP

Sis universitats d'Espanya, Alemanya, França, Itàlia, Polònia i Portugal han segellat hui a Brussel·les la constitució de CURE Alliance, un consorci universitari que promou la cohesió territorial intel·ligent, sostenible i inclusiva en les seues regions d'influència a través de la formació, la investigació i la innovació.

La Universitat Jaume I de Castelló coordina aquest consorci, que està integrat per altres cinc centres de formació superior: la Universitat Politècnica de Marche (Itàlia); la Universitat de Llemotges (França); la Universitat de Trás-os-Montes i Alto Douro (Portugal); la Universitat Tecnològica de Gdansk (Polònia) i la Universitat de Ciències Aplicades de Heilbronn (Alemanya).

La signatura pública celebrada en la capital europea ha comptat amb la participació de la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; el rector de la Universitat de Trás-os-Montes i Alto Douro, António Fontainhas; el rector de la Universitat de Llemotges, Alain Celerier; el rector de la Universitat Tecnològica de Gdansk, Krzysztof Wilde. Aquest acord servirà per a intensificar la cooperació entre els socis per a generar un nou model d'universitat transnacional.

La rectora de l'UJI ha subratllat que les sis universitats «s'alien en aquest consorci impulsat des de Castelló per a reforçar el seu compromís amb el territori i la seua contribució al desenvolupament regional a través del coneixement i la innovació». Les universitats sòcies afrontaran cinc grans reptes comuns a aquestes regions: la transformació digital; el creixement sostenible; el multilingüisme i la integració cultural; l'equilibri entre la globalització i la identitat local i la inclusió social.

Alcón ha assegurat que CURE Alliance «suposarà un avantatge competitiu per a les universitats sòcies gràcies a la col·laboració institucional, la interacció amb el teixit empresarial i la connexió amb la societat civil». La col·laboració es traduirà en el desenvolupament d'un projecte conjunt que facilite la mobilitat entre les sis regions, una major oferta d'activitats complementàries en els camps de la generació i transferència de coneixements, el suport a la iniciativa empresarial, el foment de la innovació així com la integració professional.

CURE Alliance naix amb l'objectiu de convertir les universitats sòcies en agents clau d'un desenvolupament local amb projecció europea que done resposta al desafiament de la globalització. Les sis universitats integrants de CURE Alliance es caracteritzen per ser institucions molt compromeses amb el seu territori, amb un fort impacte en l'economia local i amb problemàtiques comunes pròpies de les regions perifèriques europees.

Aquest consorci europeu permetrà maximitzar la contribució de les universitats a la transformació socioeconòmica del seu entorn gràcies a les possibilitats que ofereix la cooperació internacional en el marc de la CURE Alliance en àmbits com la formació, investigació, transferència de coneixement, emprenedoria i ocupabilitat de les graduades i graduats.