L'Observatori per a la Innovació dels Informatius en la Societat Digital (OI2) impulsat per Ràdio Televisió Espanyola i la Universitat Autònoma de Barcelona, ha celebrat el seminari d'investigació «El repte de la intel·ligència artificial en la informació audiovisual» el 6 de febrer del 2020 en la Facultat de Comunicació i Art de la Universitat Nebrija a Madrid.
En el context de les possibles aplicacions de la intel·ligència artificial, el catedràtic del Departament de Ciències de la Comunicació Javier Marzal Felici va intervindre en una taula redona dedicada al periodisme, audiències, participació i el paper que compleix en el currículum de formació de futurs periodistes. Marzal, director del grup d'investigació ITACA-UJI, va incidir en l'extraordinari repte al qual s'enfronten els mitjans de comunicació de titularitat pública davant el desafiament de la renovació tecnològica, indispensable per a possibilitar la participació ciutadana.
Al llarg de la jornada es van presentar els resultats de dues fases del treball de recerca, que desenvolupa la Càtedra RTVE-UAB, sobre diferents aspectes de la intel·ligència artificial aplicada al periodisme. La primera fase està relacionada amb les eines de prealerta que existeixen des que es produeix un fet noticiable fins que el periodista o la redacció és conscient del succeït i decideix cobrir la notícia. La segona se centra en l'ús d'eines de redacció automàtica de text.
La Xarxa d'Excel·lència Innonews (Innovació dels Informatius en la Societat Digital), reconeguda en 2017 pel Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, està integrada pel Grup d'Investigació ITACA-UJI, el Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Grup Novos Medios de la Universitat de Santiago de Compostel·la i el Grup GITTCUS de la Universitat de Sevilla, amb la col·laboració d'altres universitats d'Europa i Amèrica.