La Universitat Jaume I acull l’exposició «Ellas tienen la fórmula», que repassa la història de la química a través de dones científiques

02/12/2020 | SCP

La Universitat Jaume I exposa «Ellas tienen la fórmula», un recorregut cronològic a través de 3.000 anys d’història de la química que protagonitzen 17 dones i les seues aportacions científiques, des de la que és considerada com a primera dona química de la història fins a investigadores en actiu d’aquest segle XXI.

La rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha inaugurat l’exposició, que consta de 24 panells i que està instal·lada a l’Àgora, coincidint amb la celebració del trentè aniversari de la creació de la universitat pública de Castelló. Alcón ha assenyalat que «Ellas tienen la fórmula» no sols és una exposició, sinó que «és també una lliçó d’història, un exercici de divulgació científica, un homenatge a la química i un reconeixement, merescut i necessari, a moltes dones pioneres».

Segons ha explicat, aquest recorregut històric permet «conèixer investigadores de tots els temps i reconèixer les seues aportacions a la química, perquè les dones sempre hem fet ciència, encara que moltes vegades això no s’haja reconegut o s’haja silenciat».

A més, ha tingut una menció especial per a la que va ser professora de l’UJI, Purificación Escribano. «Totes i tots sabeu de la reivindicació permanent de Purificación Escribano pel reconeixement del valor de les dones en tots els àmbits, una reivindicació a l’altura de les seues aportacions científiques. Per això, en aquesta exposició ella és una protagonista destacada», ha afirmat.

Alcón ha agraït al director general de la Ciutat de les Arts i les Ciències, Enrique Vidal, «la complicitat per triar l’UJI per a donar continuïtat a aquesta exposició, que va servir per a celebrar en 2019 l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics».

Per la seua part, Enrique Vidal ha mostrat la satisfacció «perquè la gent de Castelló puga visitar aquesta mostra i conèixer la valuosa contribució de tantes dones que han treballat al llarg de la història en l’àmbit de la química».

La rectora també ha agraït al professor de l’UJI Eduardo Peris el treball d’assessorament, selecció i voluntat d’apropar la ciència a la societat demostrat amb «Ellas tienen la fórmula». També ha subratllat la tasca del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana del Vicerectorat de Transferència i Investigació, coordinat pel professor Lluís Martínez, per fer possible aquesta mostra i per la divulgació científica.

Eduardo Peris, assessor científic del Museu de les Ciències de València, qui ha participat activament en l’elaboració de la llista d’investigadores i en la redacció de les ressenyes de les científiques d’aquesta exposició ha recordat que «la mostra està dedicada a les dones que han tingut un paper més rellevant en la química, algunes d’elles molt properes en el temps i també per al nostre campus, com ara María Vallet, doctora honoris causa per l’UJI o Purificación Escribano, referent internacional en la química de l’estat sòlid». Per a concloure, ha destacat la important repercussió que està tenint l’exposició que en aquest moment també s’exhibeix a Afganistán i ha animat a la comunitat universitària a visitar-la.

«Ellas tienen la fórmula» inclou el perfil de 17 dones químiques: Tapputi-Belatekallim (1.200 aC); Maria la Jueva (segle II); Marie Meurdrac (1610-1680); Marie-Anne Pierrette Paulze (1758-1836); Clara Immerwahr (1870-1915); Agnes Pockels (1862-1935); Marie Curie (1867-1934); Ida Tacke-Noddack (1896-1978); Kathleen Lonsdale (1903-1971); Dorothy Crowfoot-Hodgkin (1910-1994); Rosalind Franklin (1920-1958); Juana Bellanato Fontecha (1925); Darleane Christian Hoffman (1926); Margarita Salas (1938-2019); María Vallet Regí (1946); Purificación Escribano (1952-2011) i Luisa de Cola (1960).

Signatura de conveni
Posteriorment, la rectora Eva Alcón i el director general de la Ciutat de les Arts i les Ciències han signat el conveni de col·laboració entre les dues institucions per a fomentar les activitats vinculades a la docència, la investigació i la cultura en general. La signatura també ha comptat amb la participació de la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro.