L’UJI commemora el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat La Universitat reparteix, en col·laboració amb la Fundació Universia, 250 mascaretes amb frontal transparent per a superar les barreres de comunicació de la comunitat amb discapacitat auditiva

03/12/2020 | SCP

La Universitat Jaume I se suma a la celebració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat amb un vídeo en què es recorda el lema proposat per l’Organització Mundial de la Salut per a enguany, «Un dia per a tots», i el compromís de la Jaume I com a institució educativa per garantir l’accés a l’educació superior de totes les persones. A més, s’inclou la lectura col·lectiva dels articles de la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat de Nacions Unides sobre l’educació, l’accessibilitat i la participació en la vida cultural, les activitats recreatives, l’esplai i l’esport. Aquesta peça audiovisual compta amb la participació de la rectora de l’UJI, Eva Alcón; la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez, la portaveu del Consell de l’Estudiantat, Laura Alcaide, i la coordinadora de la Unitat de Diversitat i Discapacitat, Olga Carbó.

D’altra banda, des del Programa d’Atenció a la Diversitat i en col·laboració amb la Fundació Universia, es repartiran 250 mascaretes comunicatives entre professorat i estudiantat de l’UJI per a garantir la igualtat d’oportunitats a les aules i superar les barreres sorgides arran de la pandèmia de la COVID-19 amb què s’ha trobat la comunitat de persones sordes i amb discapacitat auditiva.  En concret, a l’UJI hi ha un total de 18 estudiants amb diferents nivells de pèrdua auditiva en diverses titulacions.

Es tracta de mascaretes de tipus higiènic i reutilitzables, amb una finestra transparent que ocupa el 20% de la superfície i la resta amb tela transpirable segons certificació. Aquesta acció s’emmarca dins de la campanya #universidadconsentido impulsada per la Federació d’Associacions d’Implantats Coclears d’Espanya (AICE) i Fundació Universia, amb el suport de Banco Santander, amb l’objectiu d’atendre una necessitat urgent que existeix dins i fora de les aules i intervindre en l’entorn de la comunitat universitària amb discapacitat.

D'altra banda, la Facultat de Ciències Humanes i Socials ja havia adquirit i repartit mascaretes entre el professorat que imparteix docència en les titulacions de Traducció i Interpretació, les dues especialitats de Mestre/a (Educació Primària i Infantil) i Estudis Anglesos per a afavorir l’aprenentatge de tot l’estudiantat en aquelles assignatures que requereixen una visualització vocal, com les que treballen amb la fonètica, l'aprenentatge d'idiomes o la interpretació.

A la Universitat Jaume I durant el curs 2020-2021 es treballa amb 102 persones amb discapacitat i 370 persones amb necessitats educatives específiques, de les quals 356 són membres de l’estudiantat i 14 del professorat.

Crue-Xarxa SAPDU

Per part seua, Crue vol subratllar enguany que per a pal·liar l'impacte de la pandèmia provocada per la COVID-19, les universitats han intensificat la seua labor perquè cap persona amb discapacitat es quede fora del sistema.

Des de l'inici d'aquesta situació sobrevinguda, el passat curs acadèmic, Crue- Docència va elaborar una sèrie de recomanacions perquè la ràpida transició a la docència no presencial no excloguera l'estudiantat amb discapacitat o necessitats educatives especials. Crue també va jugar un paper clau en la defensa dels interessos de totes aquelles persones que, a finals del curs passat, van haver de realitzar les proves d'accés a la universitat (EvAU). Gràcies a la labor del Grup de Treball de Diversitat i Discapacitat de Crue-Assumptes Estudiantils i la Comissió Permanent i Ampliada de la Xarxa de Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat en les Universitats (SAPDU), les universitats van mantindre el seu compromís amb l'accessibilitat universal, la no-discriminació i la igualtat en l'adaptació d'aquestes proves a les directrius de les autoritats sanitàries i educatives.

Crue agraeix a la Xarxa SAPDU, integrada per 61 universitats, el seu treball en favor d'aquest col·lectiu i dona suport a la seua campanya #impulsoSAPDU, amb la qual vol enviar un missatge encoratjador i oferir els serveis de les universitats com un recurs i un pilar fonamental en la reinvenció del suport a les persones amb discapacitat.

Vídeo SAPDU