Un joc de matemàgia dona visibilitat al treball de les mestres valencianes compromeses amb la llengua valenciana i la renovació didàctica

30/10/2020 | SCP

El professor del Grup de Didàctica de la Imatge i el Patrimoni (DIMPA) de la Universitat Jaume I de Castelló, Enric Ramiro, ha creat un joc de màgia per a donar visibilitat i presentar nou mestres valencianes que han sigut precursores en molts àmbits de treball docent i, especialment, en l'ensenyament en valencià i la renovació pedagògica. La iniciativa ha comptat amb el suport d’Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la Llengua (FEV).

Les mestres triades per a aquest joc màgic han sigut Carme Miquel i Diego; Carmen Valero Gimeno; Maria Ibars i Ibars; Elàdia Boïls Tuzón; Anna Ros i Miragall, Josefina Ferrándiz Casares, Empar Granell i Tormos; Empar Navarro Giner i Enriqueta Agut Amer. Totes comparteixen estima per la llengua pròpia i especialment l'interès per millorar l'educació, encara que la història les haja mantingut en l'anonimat durant dècades. Per a cadascuna d'elles, s'ha redactat una petita biografia amb les seues dades de naixement i defunció. Els dibuixos són originals de l'artista Marta Contel Miranzo, veïna de Paiporta.

«L'elecció de les nou mestres ha sigut bastant complicada, afortunadament» comenta el professor Ramiro, «perquè han sigut moltes propostes que han arribat de les diferents coordinadores que formen part de la Federació d’Escola Valenciana». Al final ha predominat una distribució geogràfica i cronològica i s'han prioritzat aquelles que ja no viuen per a mantenir-les en el record col·lectiu.

El joc consta de tres cartolines que tenen imatges de les mestres en totes dues cares, un fullet amb indicacions de les biografies de les protagonistes, els objectius que es persegueixen, la manera de jugar, el secret per a l'endevinació i els agraïments a totes les persones que hi han participat directament o indirectament, especialment els familiars d'algunes d'elles.

La trama de l'activitat consisteix en el fet que la persona endevina el nom de la mestra en què han pensat la resta de les persones que juguen fins a un màxim de tres simultànies en cada ocasió. El material ha comptat amb el patrocini d’Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la Llengua i la col·laboració de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i ha sigut supervisat lingüísticament pel Servei de Llengües i Terminologia de la Universitat Jaume I de Castelló.

Els objectius previstos de manera subliminar amb aquest material han sigut dos. D'una banda, el compromís social davant la necessitat de crear materials innovadors i apostar per una I+D+i en l'àmbit docent i social, de manera que «una aportació original connecte de manera transversal els interessos de la societat valenciana a partir de realitats tangibles i manipulatives en els centres escolars, enllaçant la igualtat de gènere amb la renovació pedagògica i el compromís social», explica el professor Ramiro, i en segon lloc la visibilitat: «El propòsit de la FEV ha sigut aprofitar la xarxa que han aconseguit teixir durant dècades i dedicar un comunicat important del seu esforç a confeccionar una sèrie de recursos com aquest que es puguen difondre fàcilment per tot el país i de manera gratuïta», afegeix el professor.

El joc combina l'automatisme de les matemàtiques amb la sorpresa de la màgia. Està dirigit principalment a escoles, instituts i entitats que formen part de la FEV, però secundàriament a tota la societat. En aquesta primera edició es distribuirà principalment a les associacions que formen part de la FEV i a través del concurs Sambori, així com a totes les persones interessades que el sol·liciten. És intenció d'aquesta associació, i en concret de la seua Comissió d'Educació, confeccionar anualment un joc que contribuïsca a facilitar la difusió dels seus objectius i col·laborar en la necessària renovació pedagògica.