La Biblioteca de l'UJI es posiciona novena en el Rànquing de Biblioteques Espanyoles Universitàries

30/01/2020 | SCP

La Biblioteca de la Universitat Jaume I de Castelló s’ha situat en la posició novena entre les 76 biblioteques universitàries espanyoles, segons el Rànquing de Biblioteques Espanyoles Universitàries (SECABA-Rank Universitarias 2018) que avalua l’eficiència del sistema universitari espanyol, amb l’objectiu, entre altres, de conèixer quines són més eficients i oferir models de bones pràctiques per la millora de les xarxes de lectura pública i biblioteques universitàries.

El SECABA-Lab de la Universidad de Granada és el creador d’aquest rànquing que compara l’eficiència de les biblioteques universitàries espanyoles. Per a elaborar aquest rànquing, SECABA es basa en una sèrie d’indicadors de qualitat, concretament en l’indicador de la potència del sistema, concebent la biblioteca com un sistema amb entrades (personal, equipament, pressupost, col·lecció...) i eixides (circulació, és a dir, l’ús dels recursos d’informació).

Així, avaluant la potència del sistema, les biblioteques es classifiquen en tres situacions: potència (que produeix més sortides que entrades), que és el cas de la nostra biblioteca; sense potència (que hi ha les mateixes entrades que sortides); i en dispotència (que hi ha més entrades que sortides).

L’informe del rànquing indica que les biblioteques produeixen beneficis, entesos com «el capital humà més gran que aconsegueixen les persones, ciutats i països que freqüenten i fan ús de les biblioteques, així com un augment del capital cultural... però, a més a més, cal considerar que les biblioteques produeixen capital social».

Les dades per a elaborar aquest rànquing s'han pres de les 76 biblioteques universitàries espanyoles (50 de l’àmbit universitari públic i 26 de l’àmbit privat), més les biblioteques del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). Totes formen part de REBIUN (Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles), sectorial de la CRUE (Conferència de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles).