Delgado: «Un dels objectius més importants de l'Associació de Dones Diplomàtiques és potenciar que les dones més preparades aconseguisquen els llocs més alts»

10/01/2020 | SCP

•  dona-carrera-diplomatica Conferencia_Silvia_Delgado_19DLL15_in

FOTO: Damián LLorens

La Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques de la Universitat Jaume I ha acollit la jornada «La dona en la carrera diplomàtica espanyola», que ha comptat amb la participació de la Consellera en la Missió Permanent d'Espanya davant les Nacions Unides a Nova York, Silvia Delgado González, qui ha explicat la realitat de la carrera diplomàtica i el paper de l'Associació de Dones Diplomàtiques Espanyoles en la carrera cap a la paritat en el sector.

La directora de la Unitat d'Igualtat de l'UJI, Mercedes Alcañíz, ha sigut l'encarregada de presentar una jornada organitzada per l'Oficina d'Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP) i per la pròpia Associació de Dones Diplomàtiques Espanyoles. En aquest sentit, Alcañiz ha volgut agrair a la OIPEP la iniciativa i a Delgado González la seua assistència, recordant el seu passat com a alumna de la universitat de Castelló i el seu paper com a diplomàtica en un sector «teòricament feminitzat» com és l'àmbit públic o el grau de dret quan, en el que correspon a la carrera diplomàtica, «la inclusió de la dona va tardar molt a arribar i hui dia encara és un sector molt masculinitzat».

Alcanyís ha afirmat que, actualment, amb dades del 2018, només el 31% dels opositors que pretenen realitzar carrera diplomàtica són dones. Per tant, «no existeix aqueix equilibri que dicta la Llei d'Igualtat en relació a presència de les dones». La directora de la Unitat d'Igualtat ha afegit, en aquest context, la necessitat de «realitzar esforços per equilibrar la proporció i la paritat, treballant sobre estereotips i ajudes en conciliació».

Després de la presentació, la responsable de la OIPEP, María Isabel Beas Collado, ha donat pas a la intervenció de la Consellera en la Missió Permanent d'Espanya davant les Nacions Unides a Nova York, Silvia Delgado González. La diplomàtica ha apuntat la realitat professional de la diplomàcia internacional, recordant que Espanya està entre els 10 països amb més presència diplomàtica en països estrangers. De la mateixa manera, ha enumerat les funcions que realitza aquesta figura professional, remarcant que totes elles estan regulades per convenis internacionals «i són molt variades i enriquidores. Aquest treball m'ha donat l'oportunitat de viure experiències molt boniques».

«Fins a mitjan anys 80 cap dona havia arribat a ser ambaixadora», ha indicat Delgado respecte a la poca presència femenina en aquest sector, una de les causes per les quals treballa l'Associació de Dones Diplomàtiques. Els objectius de l'associació són molts, tal com enumera la diplomàtica: aconseguir relacions amb funcionàries d'altres cossos de l'administració, incentivar a futures candidates i negociar amb el ministeri per aconseguir mesures que permeten un major equilibre i conciliació entre la carrera diplomàtica i la vida personal, entre altres. No obstant això, el més important és «potenciar que les dones més preparades aconseguisquen els llocs més alts» en la jerarquia diplomàtica.

«És complicat que arribem a la paritat perquè es presenten moltes menys dones que homes a les oposicions per a fer carrera diplomàtica», ha explicat la consellera de Nacions Unides. També ha recordat que la incorporació de les dones al sector ha sigut tardana, ja que data «d'una primera aproximació en els 80 i de la seua consolidació en els 90», contextualitzant la situació de no paritat i la reduïda presència de la dona, en relació a l'home, en l'àmbit diplomàtic.