La campanya «Quítate la venda» de l'alumnat de Medicina de l'UJI reflexiona amb personalitats de Castelló sobre el canvi climàtic

24/09/2019 | SCP

La campanya «Quítate la venda, pónsela al planeta», impulsada per alumnat de quart del Grau en Medicina de la Universitat Jaume I de Castelló, ha iniciat el dilluns 23 de setembre de 2019 un programa d'entrevistes coincidint amb la Setmana Global pel Clima. La primera entrevista ha estat protagonitzada pel Premi Planeta i professor de l'UJI, l'escriptor Santiago Posteguillo.

Cada dia d'aquesta setmana es publicarà una entrevista amb altres de les personalitats que han confirmat la seua participació en la campanya, com la rectora de l'UJI, Eva Alcón; el president de la Diputació de Castelló, José Pascual Martí; l'actriu castellonenca Ana María Ayala; la futbolista del Villarreal CF María Colonques, i el degà de la Facultat de Ciències de la Salut i psicòleg Rafael Ballester. El programa d'entrevistes pot visualitzar-se través de les xarxes socials de la campanya (@lavendaquitate).

La campanya «Quítate la venda» va nàixer en 2017 en la Facultat de Ciències de la Salut de l'UJI amb l'objectiu de sensibilitzar la població de Castelló sobre les desigualtats en salut en l’àmbit local i global. Aquest any, sota l'eslògan «Quítate la venda, pónsela al planeta», pretén conscienciar sobre els efectes que el canvi climàtic té sobre la salut de totes les persones, sumant els seus esforços al moviment Fridays For Future Castelló.

«Segons diversos estudis, Espanya és un dels països més afectats pel canvi climàtic, i la zona mediterrània és una de les més perjudicades», apunten des del càrrec de portaveu de la campanya. «És necessari –afegeixen– sensibilitzar el món sobre la realitat a la qual ens enfrontem, i fer saber que encara es pot revertir la situació si treballem de manera conjunta. Però el moment és ara, ja que anem en una carrera contrarellotge».

Per tot això, a través d'aquesta campanya l'alumnat del Grau en Medicina de la universitat pública de Castelló demana que, tal com exigeix el moviment Fridays For Future Castelló, es declare l'estat d'emergència climàtica per part de diferents institucions, com l'Ajuntament de Castelló de la Plana i la Universitat Jaume I.

«Quítate la venda» compta amb la col·laboració de Medicus Mundi Mediterrània i l'associació d'estudiantat de Medicina HCEM. En edicions anteriors ha comptat amb més de 13.000 reproduccions en YouTube, així com amb la col·laboració de més de 300 persones. Entre les personalitats i institucions que han donat suport a la campanya durant aquests dos anys, hi ha, entre altres, la política Alicia Brancal, personal directiu i docent de la Universitat Jaume I, l'Hospital General Universitari de Castelló, el mag Rubén Aparisi, clubs esportius com el Villarreal CF Femení, CD Castelló, el Club de Bàsquet Vinaròs Servol i altres esportistes d'elit, com Pau de Fes (campió d'Espanya de kick boxing 2016 i subcampió de la Copa del Món «Irish Open» 2017), Sandra Aguilar (integrant de la selecció espanyola de gimnàstica rítmica i subcampiona olímpica en Rio 2016) i Santi Cazorla (jugador del Villarreal CF).